Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Tjena, tänkte montera motorvärmare när jag ändå har tömt kylsystemet. Kan någon rekomendera någon motorvärmare till 940? Helst så billig som möjligt.
av TioTusenKRBil
Kör med defa monterad under insuget och tycker det funkar bra. Insticksvärmare som inte kostar mycket alls och funkar helt ok.
Användarvisningsbild
av lennarte
Den är nog inte den lättaste. Kylarvätskan ska ju cirkulera genom den och genom motor blocket. Har svårt att tänka mig hur den ska monteras. Är nog lättare med denna typen. Den monteras i nedre kylarslangen mot och delvisis in i vattenpumpen. Bäst är modellen som sitter i biocket.
Användarvisningsbild
av adam90040
Hej, vilken av modellerna menar du när du säger Är nog lättare med denna typen? Jag tänker på en gammal som biltema hade förut eller menar du den nya dom har nu?
av Rådlös
Jag håller med LennartE. En motorvärmare som sitter instucken i blocket är den mest effektiva modellen. Den sitter direkt i kylarvattnet och det är inte långa och smala rör som kyler ner den alstrade värmen.
Du har en klar fördel när du har en B230-motor. Där passar en sådan värmare och det finns plats för den. Moderna bilar med aluminiummotorer har mycket trängre kylmantlar och vattenkanaler. Därför har dom "nödlösningar och kompromisser" med sina motorvärmare som har mycket övrigt att önska när det gäller effektivitet och energiutnyttjande. Dom kommer aldrig i närheten av den gamla hederliga insticksvärmaren!
"Vatten är den bästa värmeledaren!"
av TioTusenKRBil
Nja, man knackar ut en av de stora frostpluggarna under insuget och skickar in en böjd metallsticka som bara trycks på plats, sen får man dra en kabel till framgrillen där du kan koppla in elen. Bör väl även dra el till kupen för värmare där. Inga större problem om man inte har tummen mitt i handen. Går såklart att bara skicka in den som den är, och öppna motorhuven när man ska koppla på värmaren också.

Här har du en av frostpluggarna man sätter in den i.
images/fb/CDD6K_plugg.JPG
av TioTusenKRBil
Ska inte behövas några specialverktyg. Du knackar in typ en grov skruvmejsel längst ner på pluggen, och sedan vänder den sig förhoppningsvis som ett gasspjäll och då kan du ta tag med typ svetstång eller nåt och hamra loss. Sedan sitter värmaren fast oringad i blocked så den trycker man/knackar man in. Jobbigaste är väl att få elen att bli snyggt och bra samt att dra den in i kupen till värmaren där.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]