Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henrik79
Hej!

Har tagit över en äldre släktings 940 (-91a B230FB) och tanken är att fixa upp den lite och samtidigt lära mig lite på kuppen. Det finns flera saker som är "konstiga" med bilen (gissar att nån klantig person har försökt fixa grejor men misslyckats, eller tagit sönder något), några har jag åtgärdat, som att kupéfläkten snurrade åt fel håll samt en massa andra smågrejor. Några saker har jag gått bet på... vi tar den första här:

Det verkar vara nåt problem med vacuum-systemet. När jag kör bilen körs ett svagt visslande, pipande, lite som duvor. Kan detta vara läckage?

Sen är farthållaren stendöd. Säkring är intakt, och blinkers fungerar så spaken i sig verkar ok. Det verkar som om de slangar som går till gummibälgen är tomma/ej inkopplade, se bild.
Det kommer dessutom en ej inkopplad slang underifrån nånstans. Det sitter där under två vita pipar som man kan dra på slangar på. Den ena av dessa går till denna tomma slangen, den andra är ej öppnad. Vad är detta jag ser/känner? Gick inte att ta en bra bild... hoppas ni kan gissa er till ändå vad denna tomma slangen fyller för funktion.
vacuum_1.jpg
vacuum_1.jpg (781.38 KiB) Visad 183 gånger
Tack på förhand
H

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]