Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vrooms
#1560923
Den gick OK innan den ställdes 1 vecka utomhus under ett träd, när det regnat mycket hela veckan. Det var ganska blött/fuktigt i motorrummet.

Startmotorn går runt, men den tänder inte. Fördelaren var fuktig inuti, men efter att ha torkat den och även provat bytt den och rotorn tänder den ändå inte. Det skulle vara konstigt om bränslepumpen som är gammal precis har gett upp?

Vad annat kan ha blivit fuktigt under veckan?
#1560937
700 modellerna är känsliga för regn om gummi listen mellan mellan motorhuven bakkant och plåten över luftintaget är trasig eller saknas. Om det var blött i fördelaren är ju tändkablarna och "hålen" dom sitter i blöta. Ta loss tändkablen från tändspolen i fördelarlocket och kolla om det är gnista där. Ta loss fördearlocket och och ta bort tändkablarna (ha koll på placeringen), spraya hela locket både in och utvändigt (även rotor) med typ WD40 (CRC 5-56) torka med en trasa. Syna noga efter spår av överslag (svarta streck), kolla att kolstiftet är helt, långt och fjädrar lätt. Även tändkablar är är förbrukning vara och bör bytas efter några år. När du sätter ihop det igen, doppa kabel ändarna i fett eller olja innan du sätter tillbaka dom. Sätt i nya tändstift, har motorn blivit "sur" kan tandstiften vara "förbrukade" även om dom inte är så gamla
#1560941
Vrooms skrev: mån 13 nov 2023, 08:25
lennarte skrev:När du sätter ihop det igen, doppa kabel ändarna i fett eller olja innan du sätter tillbaka dom.
Till fördelaren och till tändstiften? Vanligt fett?
Vanligt fett går bra, silikon fett är inte sämre. På stiften använder jag kopparpasta,in liten "dutta". Vanlig motorolja använder jag för det finns ju alltid "hemma". Glöm inte, en droppe olja på rotorn, så håller kolet längre och det dammar inte. Mindre risk för överslag.
#1560949
Grova handskar (e.v gummi) eller en "elektrisk" tång (isolerade handtag) och håll mot metall, och öka avståndet när motorn går runt. Är allting "friskt" kan man få gnistan att hoppa upp till 15 - 20 mm.
Gnistprovare brukar vara anpassade för att testa mellan tändkabel och tändstift

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]