Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1560701
Hej kära forumister, idag är en sorgens dag! Häromveckan när jag var ute och körde en kortis med bilen noterade jag vit rök från motorn och hög temp... Stannade bilen och fyllde på med glykol, men såg att det läckte i princip rätt ut. Tog mig i alla fall hem och har nu lämnat in bilen till verkstaden, som idag leverade sorgebudet att det är topplocket som pajat och behöver fixas. Utöver detta behövs även slipning och byte av kamrem osv. De gav mig ingen exakt siffra, men hela kalaset skulle gå på runt 12-16 tusen att fixa till...

Bilbakgrund: Det rör sig om en Volvo 940 -96 2.3 utan turbo. Min första bil, om vi räknar bort en Volvo 740 som höll ett halvår innan kopplingen rasade sönder helt och som visade sig vara fylld av rost inunder. Köpte 940:n 2016 för strax under tjugotusen nybessad och nyskattad och med en nyligen bytt kamrem samt milmätare på strax under 25-tusen. Har stött på en del krångel under åren (Nya bromsok+skivor, en ljuddämpare som oförklarligt havererade under ett mackbesök, en handbroms jag lyckades dra sönder och lite sånt) men ändå tjänat mig gott. Senaste två besiktningarna gick utan några problem. Nu ligger milmätaren på strax över 31 000. Små punktfläckar av rost här och där men ändå i rätt bra skick för sin ålder utöver det skulle jag säga.

Tyvärr lutar jag åt att det inte är pengar jag kan kosta på juvelen, och vare sig jag eller någon i min närhet har någon erfarenhet av att mecka med bilar, så nu sitter jag här sorgsen och försöker landa i att jag kommer behöva göra mig av med trotjänaren... Verkstaden hälsade dock även att bilmekanikern hade visat intresse av att köpa bilen utifall att jag inte kostar på den reparationen. Han hade inte något direkt bud att höra av sig, utan jag ska höra igen efter helgen när han är tillbaka på jobbet. Utöver det beskrivna skicket har bilen fyra helt okej vinterdäck, och jag har även fyra sletna sommardäck med aluminiumfälgar hemma i garaget. En i princip full tank bensin också.

Jag vet att jag knappast kan begära några jättesummor med tanke på situationen, men det vore ju väldigt sorgligt att utöver behöva skiljas från sin juvel också bli bondlurad till ett rövarpris på den. Därav min fundering till er kära forumister: Vad skulle ni säga är ett rimligt minimumpris för bilen i den aktuella situationen?

Tacksam för alla svar!
Mvh NtsFry
#1560718
Även om du skulle skänka bort den så har du haft en värdeminskning under 3000kr om året. Det är en summa som många har per månad.

Vet inte vad den kan va värd. Jag valde skrota en V40 -03 med gången toppackning eftersom det bara var "tusenkronorkompisar" som hörde av sig på blocket.
#1560720
Ring runt till några lokala bilmeckar och begär pris på att byta topplockspackningen. Kamremmen måste inte bytas, men om den byttes innan du köpte den (2015) är det snart dags. Om du skriver var du bor kanske någon har tips på verkstad.
#1560738
Äsch, en havererad toppackning på en rödblockare är ju standard, och inte direkt ett stort jobb att åtgärda(till skillnad mot nyare diton). Vad kan materialet kosta... en tusning kanske? Jobbet är svårt att sätta pris på dock då det varierar så himla mycket beroende på vem som gör jobbet.
Klart du ska fixa bilen om du tycker den är värd det, annars kan du sälja den som den är. Även med brusten toppackning finns det (relativt) stort värde i 900-serien. Mellan tummen och pekfingret, förutsatt att bilen i övrigt är i bra skick, så finns det nog mellan 5 och 10k att få ut för den.

... Är du förresten säker på att det är en -96a? För fr.om. ca mitten av -95 så har alla 940is turbo.
#1560751
Håller med lucifer. Skulle gissa att packingen gått, kanske toppen, högst otroligt blocket. 1000kr minimum kommer det nog kosta, max 3-4tkr beroende på. Har du hylsnyckelsats, momentnyckel, samt 1-5 timmar beroende på hur händig du är så är det lätt löst. Allt man behöver utöver det är kognitiva färdigheter motsvarande en 12 åring eller bättre, samt 0,5m till bilen du står fickparkerad bakom eller bättre (uppfart, garage osv). En 940 är ingen bil man köper för att lämna bort på service osv.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]