Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
Hej

Jag försöker hjälpa en kompis från tyska volvoforumet att hitta Sachs gastryck stötdämpare fram till sin 945. Jag letade överallt men jag hittar tyvärr bara andra tillverkare.

- Finns där ett ställe man fortfarande kan beställa Sachs? OEM 9140535 om jag inte är fel.

- Vilket märke är Volvo original? (Tror att det är Sachs)

- Kan ni rekommendera ett annat märke som är pålitligt? Tex hörde jag i sista tiden inte bara goda erfarenheter om Bilstein som alltid har varit så bra.

Tack för svar på förhand

Mvh Danne (schweizare)
av TioTusenKRBil
Bilstein b8, b6, b4 har jag aldrig hört dåliga grejer om. Värsta jag hört är folk som klagar på att de inte är "lika bra" som andra grejer (Typ öhlins custom) eller att de inte förbättrade tider på bana osv (ignorerar helt att bilen ev. blev mer konsekvent och lättkörd även fast hotlap tider kanske inte ändrades). Jag kör själv med gula koni vilka är helt okej enligt mig. Lite stötiga kanske men funkar bra när bilen är sänkt 25-40mm.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Hej Tiotusen

Pga att jag är schweizare är jag mycket i den tyska volvoforumet. Jag har för lite erfarenhet att säga nåt mot Bilstein, men när jag letade efter en tillverkare till stötdämpare innan jag beställde mina, läste jag mycket om besviken folk som bytt Bilstein redan efter 2 år. Och dom svor förut på Bilstein. (Om man kan säga så på svenska). Tydligen har något hänt de senaste åren.

I alla fall hittade jag två ställen här i Sverige som har fortfarande Sachs gastryck fram.

https://classicvolvorestoration.se/p/st ... 60-94-fram

https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/sto ... -fram.html

Tack för hjälpen och kommentarer.

Mvh Danne
av TioTusenKRBil
Bra att du hittade det du sökte. Titta på VOC/Grupp E/F bilarna som kör HÅRT med bilstein så får du nog en bra ide över vilken kvalite det håller. Detta är så vitt jag vet norderns största rallyklass.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]