Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RullandeGeten
Hej
Hittar inget bränslerelä på pojkens Atraktor. Där relä ska sitta är det tomt, inte ens några stift. Vrider jag på tändningen är det tyst men vrider jag av nyckeln så går pumpen under förarsätet någon sekund och det vänstra blåa relät slår till under den tiden. Hon går på startgas. Pojken säger att bilen slutade fungera när han slog i en sten på vägen, visst hon är sänkt men tror inte att tanken slagit i. Inte sätt någon skada på den iallafall.
Tack på förhand
Bilagor
20231104_110137.jpg
20231104_110137.jpg (3 MiB) Visad 1039 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver inte vad för bil du har, men det ser misstänkt likt ut som en 740. Eller 940. Dom reläer som saknas är för dimljus fram och blinkers. Ser inte riktigt likt ut som på min 745-a
Bränslereläet ska sitta längst ut till vänster i mittenraden, där det blå reläet sitter. Det är dock inte ett blänslerelä utan ser ut som ett vanligt relä. Dock kan det vara omkopplat så det det funkar, frågan är bara hur. Du får börja med att ta bort reläet. Titta på det, det brukar finnas ett kopplingsschema på plasthöljet. Skaffa ett likadant om du tror det är det som felar. Det finns en massa likadana reläer som är olika "under skalet". Kan du få tag i den som byggt traktorn så är det en dra början
av RullandeGeten
Det är en 944 bensin. Till vänster om det blåa relät i mittenraden passar det med ett bränslerelä jag fick från en bekant men där är det inga stift under plasten. När jag vrider av tändningen så klickar det vänstra av dom två främre blåa relät till och man hör då pumpen under bilen gå i några sekunder. Har inte en aning vad som startar pumpen som ska skicka fram bensinen eller varför den ena pumpen går när man slått av tändningen?
Användarvisningsbild
av lennarte
RullandeGeten skrev:Till vänster om det blåa relät i mittenraden passar det med ett bränslerelä jag fick från en bekant men där är det inga stift under plasten.
Ok, då har "dom" säkert använt dom stiften från bränslerereläets plats till det blå reläet, och det sitter då på dimljus reläet plats. Då sitter blinkers reläet vid sidan om och det är Overdrive reläet som fattas och den yttersta (till höger) ska vara tom. Om bilen fungerat tidigare så är det förmodligen inte det blå reläet som är felet, även om det inte är "rätt" kopplat. Det kan i.f.s vara glappkontakt, men det kan det vara på andra ställen också. Kolla först så att både huvudpumpen och tankpumpen fungerar när motorn går runt, det är det viktigaste. Sedan kan man felsöka annat. Original bränsle relä består av 2 reläer. Ena delen är ett system relä som startar upp styrboxar LMM, tomgångsmotor m.m och andra delen startar bensinpumpar, spridarrelä, lambdasond m.m.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]