av RMn - sön 24 sep 2023, 22:18
- sön 24 sep 2023, 22:18
#1555980
Skulle vilja veta hur många som varit med om att multiremmen delat sig. Har varit ute för detta. Remmen var en Volvo original, som gått 2500 mil, 2 år gammal separerade så att av de 6 ribborna hade de 2 ribborna närmast motorblocket separerat till var sin trasig ribba.
Samtliga rullar som styr remmen hade bytts vid rembytet. Generatorhjul, servopumpshjul och AC-kompressorhjul löpte lätt och alla linjerade. Svaret från Volvomekaniker var att har man otur så. Något vasst föremål hade kommit in i motorutrymmet trots plastkåpan under motorn och körning på asfalterad väg och orsakat händelsen. Det kan inte vara fabrikationsfel på remmen.
En insändare på Garageforumet skrev: Vid motorras p.g.a remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig. en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn.
För min del resulterade detta i topplockshaveri för min 3.0l bensinsexa= 22 böjda ventiler och 2 som ventiltallriken t.o.m brutits av från skaftet.
Kuriosa är att bilen är en "mintcondition" bil och därför köptes volvorem, annars brukar jag använda mest SKF´s ersättningsdelar.
Samtliga rullar som styr remmen hade bytts vid rembytet. Generatorhjul, servopumpshjul och AC-kompressorhjul löpte lätt och alla linjerade. Svaret från Volvomekaniker var att har man otur så. Något vasst föremål hade kommit in i motorutrymmet trots plastkåpan under motorn och körning på asfalterad väg och orsakat händelsen. Det kan inte vara fabrikationsfel på remmen.
En insändare på Garageforumet skrev: Vid motorras p.g.a remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig. en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn.
För min del resulterade detta i topplockshaveri för min 3.0l bensinsexa= 22 böjda ventiler och 2 som ventiltallriken t.o.m brutits av från skaftet.
Kuriosa är att bilen är en "mintcondition" bil och därför köptes volvorem, annars brukar jag använda mest SKF´s ersättningsdelar.