Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Skulle vilja veta hur många som varit med om att multiremmen delat sig. Har varit ute för detta. Remmen var en Volvo original, som gått 2500 mil, 2 år gammal separerade så att av de 6 ribborna hade de 2 ribborna närmast motorblocket separerat till var sin trasig ribba.
Samtliga rullar som styr remmen hade bytts vid rembytet. Generatorhjul, servopumpshjul och AC-kompressorhjul löpte lätt och alla linjerade. Svaret från Volvomekaniker var att har man otur så. Något vasst föremål hade kommit in i motorutrymmet trots plastkåpan under motorn och körning på asfalterad väg och orsakat händelsen. Det kan inte vara fabrikationsfel på remmen.
En insändare på Garageforumet skrev: Vid motorras p.g.a remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig. en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn.
För min del resulterade detta i topplockshaveri för min 3.0l bensinsexa= 22 böjda ventiler och 2 som ventiltallriken t.o.m brutits av från skaftet.
Kuriosa är att bilen är en "mintcondition" bil och därför köptes volvorem, annars brukar jag använda mest SKF´s ersättningsdelar.
Nog är det väl konstigt att de äldre bilarna aldrig drabbas trots att de inte har någon skyddskåpa som skyddar multiremmen mot de påstådda "vassa föremålen".
Det låter faktiskt som en dålig bortförklaring.
Är det samma tjocklek och kord på multiremmen som på de äldre bilarna eller har man gått ner i materialtjocklek eller så?

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]