Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Tjohejsan!

Med risk för att bli lynchad, kölhalad och hängd i örsnibbarna, så kommer här en fråga....
Jag har ju alltså en Volvo 960 -96, som i sin tur har en mycket enerverande tankmätare. Tankar jag fullt, så visar den fullt, kör jag sen 10 mil, så visar den 3/4-dels tank. När jag kört omkring 20-25 mil, så visar den halv tank...
Okej att bilen drar mycket soppa, men hur jag än räknar så får jag inte ekvationen att gå ihop....
80 liters tank, alltså 40 liter på halv tank. Så kör jag 25 mil och bilen drar i snitt ca 1.2 liter per mil. Det blir 30 liter. Då ska mätaren för bövelen inte visa halv tank.... Detta retar mig nått så kopiöst, då bileländet inte är mer än 11 år, och ska vara en så kallad "lyxbil". Jag kräver att det ska fungera! :lol:

Nu är mitt problem att jag har ingen erfarenhet av 960, men misstänker att det är ganska sammalika fel på min som på de flesta 740/940.
Men, jag vill fråga ändå innan jag river ner bilen i molekyler.

Jag misstänker att jag ska riva ur armaturhistorien ur tanken för att lokalisera problemet. Men, vad ska jag titta på?
Det är garanterat inte fel på kablarna bak till armaturen, eftersom det aldrig glappar nått. Den bara visar fel efter ett tag.

När jag startar på morgonen för att åka till jobbet, så visar mätare samma sak som den visade dagen innan, när jag kom från jobbet. Så det är inget som har med drifttid att göra heller (så var det på den 780 bertone jag hade tidigare, den visade rätt nivå efter 10 mils körning ca).

Snälla, hjälp mig, jag bryter ihop över denna tankmätare....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av fribbe_740
vet inte hur det ser ut på 740 men tankmätaren brukar bestå av nån flytande sak som rör sej upp och ner i ett rör, sen mäter nån apparat av sakens position. om tankarmaturen sitter snett så kommer den ju rätt logiskt att visa fel eftersom flytande saken då kommer i fel läge
av Addekarlsson
Ja, helt rätt att mätaren visar fel om flottören sitter snett. Men jag köper inte att flottören skulle sitta snett. För vore det så, då skulle mätaren troligen strula ännu mer. Vet inte ens om det är flottör i min tankarmatur.
Är mer inne på om det sitter nått litet plaströr som är trasigt. För det finns inget "glapp" eller så.
Dessutom, vore det så att flottören satt snett, så skulle det antagligen läcka ut bensin/bensinångor genom armaturlocket, eftersom hela armaturen sitter fast i locket. (men nu är jag ute på okänd is och gissar hejvilt bara...)

Men jag får köra tom tank och riva tankarmaturen, det är inte mer med det.
Tur jag har en reservbil som ska vara igång efter helgen, så volvon kan bli ståendes några dagar sen. :lol:

Mvh/ Adde
av lennart lundberg
Hej!

Se tidigare inlägg.
Kanske det kan vara till någon hjälp.
Min givare i tanken fastnade på olika ställen för att släpskona som löper mot motståndstråden hade fått skarpa kanter som gjorde att den fastnade mot tråden. Det var alltid ¼ tank kvar fast det började att bli tomt. Givaren hade varit med ca 20 000 mil i min 960 -96. Ny givare = OK.
Ett tips till!
Det är vanligt att instrumentet på äldre 740/940 krånglar både med det ena och det andra.
Jag föreslår att du löder om samtliga lödpunkter på kretskortet bakom instrumentet till bränslemätaren. Lödpunkterna är svåra att löda om, vet ej vad det är för lödmetod som de har använt. Det kan vara svårt att se om lödningarna är dåliga.

Lennart 960
av Addekarlsson
Skillnaden rä att min mätare fastnar inte nånstans alls vad jag vet. Det är inget som syns i alla fall. *kliar skallen*
Blir bara mer förvirrad för var dag som går över vad det kan vara. :lol:

Men som sagt, jag ska öppna tanken så fort jag kört tomt och kolla...

Jag var ur med mätarhuset nu i helgen som var, och det var inte samma gamla sladdriga kretskort som 740 har. Det var hårdkort på denna. Och det gick inte se några kallödningar i alla fall.
Men eftersom det rä så exakt sammalika fel hela tiden, så blir ag mer och mer övertygad om att felet ligger bak i tanken.

Men jag ska riva ur mätarhuset igen och kolla ytterligare en gång. (pust, ser inte fram emot den operationen igen)

Mvh/ Adde
av PIRU
Jag har samma fel lennart lundberg i min V90 97:a , min fastnade på vissa ställen och nu går den bara upp till strax över det röda sen funkar den på nedvägen när den börjar bli tom igen.

Min har nu gått 24.000

Men vad heter Givaren i tanken då så man får beställa en ny sån för detta är så retsamt fel att den måste åtgärdas :-)
av lennart lundberg
Hej PIRU!

Pröva att ringa till bilskroten.
Jag köpte min givare/pump som sitter i tanken av Jönköpings Bildemontering http://www.jb-bildemo.se/ och det är ett på år sedan.

Lennart 960
av PIRU
Tusen tack för hjälpen nu har jag mailat dom iaf 8)
av Addekarlsson
Har beställt en tankarmatur nu som förhoppningsvis ska lösa mitt problem. Den jag väntar på nu visade korrekt i den bil den satt monterad i.

Återkommer med besked när jag bytt, så får vi se om jag blir gladare och fattigare, eller bara fattigare. :D

Mvh/ Adde
av PIRU
Jag har också beställt en o blivit fattigare :lol:
Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]