Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Steffo B
Hejsan! Jag är nybliven ägare till en 945 LTT -96. Efter några dagar fick jag en morgon (6-7 plusgrader) startproblem: Den tände till någon sekund men lade sedan av, ganska snart torskade batteriet ur så jag antog att felet var att det levererade för låg spänning till elektroniken. Fick hjälp med startkablar, då gick den i gång efter en del tröskande. Gick sedan utmärkt i 13 mil samt startade fint efter 4 timmar. Köpte nytt batteri men två dagar senare uppstod samma (?) problem, även då efter kallstart. Denna gång startade den utan problem men dog efter 300 meter. Dock startade den igen efter viss tvekan och gick sedan bra i 30 mil hem. Övriga kallstarter, och även varmstarter, har gått utan problem. Några idéer?
av Kena
Fuktigt ute? fukt i tändkablar, fördelare osv.
Annars brukar som vanligt soppapumpen ryka vid 20k mil ca
av Steffo B
Kena skrev:Fuktigt ute? fukt i tändkablar, fördelare osv.
Annars brukar som vanligt soppapumpen ryka vid 20k mil ca
Tack för svar! Nej det var inte fuktigt ute. Bilen har gått 22k mil, så pumpen kan det kanske vara, men borde den inte krångla hela tiden i så fall? De gånger den varit svårstartad så har den flera gånger varit nära att starta, som om den inte fått soppa eller haft dålig gnista. Men för det mesta startar den perfekt. I bland känns dock ett litet ryck under körning, jag har trott att det är AC-kompressorn som kopplar i och ur, för så var det på en Saab jag hade. Men kanske är det sopppapumpen som spökar då??
av Kena
Om kolen är nötta så de inte når ned till rotorn funkar det som du beskriver. Min gjorde likadant, det kom oftare och oftare, tillslut dog den helt...i en rondell...utanför COOP i Luleå....kl 16....med ett hyrsläp på kroken.
av Steffo B
Kena skrev:Om kolen är nötta så de inte når ned till rotorn funkar det som du beskriver. Min gjorde likadant, det kom oftare och oftare, tillslut dog den helt...i en rondell...utanför COOP i Luleå....kl 16....med ett hyrsläp på kroken.
Ok! Det är alltså kolen i fördelarlocket vi pratar om? Såg i ett annat inlägg att det finns kol i soppapumpen också.

Va glad du måste ha varit där i rondellen!
av Kena
Jo jag menar bensapumpen, ofta är det den. Den sitter under förarsätet, knacka på den med en hammare när motorn går. Stannar den när du knackar så har du hittat felet, du kan slå rätt många gånger innan det händer.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
bränslepumpen kan det va som många säger, men jag tror mer på att bränslepumpsreläet är knasigt. "brygga" de hål där reläet kontaktar, lite svårt å förklara men reläet slår ju på och av bränslepumpen, om man tar en kort kabel me kontakter i varje ände och sticker ner dom i dom hål där reläets kontakter ska sitta så ska bränslepumpen gå igång när ma vrider på nyckeln. om bilen går nomalt efter att du gjort detta så är det reläet som det är fel på. det kanske ser annorlunda ut på 940 men på 740 funkar detta.
av Steffo B
Kena skrev:Jo jag menar bensapumpen, ofta är det den. Den sitter under förarsätet, knacka på den med en hammare när motorn går. Stannar den när du knackar så har du hittat felet, du kan slå rätt många gånger innan det händer.
Bra! Det ska jag prova. Går det att byta de där kolen eller är det ny pump som gäller?
av Steffo B
fribbe_740 skrev:bränslepumpen kan det va som många säger, men jag tror mer på att bränslepumpsreläet är knasigt. "brygga" de hål där reläet kontaktar, lite svårt å förklara men reläet slår ju på och av bränslepumpen, om man tar en kort kabel me kontakter i varje ände och sticker ner dom i dom hål där reläets kontakter ska sitta så ska bränslepumpen gå igång när ma vrider på nyckeln. om bilen går nomalt efter att du gjort detta så är det reläet som det är fel på. det kanske ser annorlunda ut på 940 men på 740 funkar detta.
Tack för tipset! Ska undersöka detta, men det är svårt då felet bara visar sig i bland.
av Marre
Steffo B skrev:
fribbe_740 skrev:bränslepumpen kan det va som många säger, men jag tror mer på att bränslepumpsreläet är knasigt. "brygga" de hål där reläet kontaktar, lite svårt å förklara men reläet slår ju på och av bränslepumpen, om man tar en kort kabel me kontakter i varje ände och sticker ner dom i dom hål där reläets kontakter ska sitta så ska bränslepumpen gå igång när ma vrider på nyckeln. om bilen går nomalt efter att du gjort detta så är det reläet som det är fel på. det kanske ser annorlunda ut på 940 men på 740 funkar detta.
Tack för tipset! Ska undersöka detta, men det är svårt då felet bara visar sig i bland.
Borde vara bränsle eller tändningsrelaterat vilket du kan felsöka själv:

Det sitter förhoppningsvis en liten svart diagnostiklåda vid vänster fjäderben i motorrummet. Den är ca 3 x 5 cm och den lilla testkabeln sitter i ett uttag underifrån, bara att lyfta av locket och dra ut kabeln.

Här läser du hur du testar och tolkar tändnings och bränslefel i bilen, ingen garanti för att du hittar rätt fel eftersom fel kan vara "seriella" men det kan ge dig en hint ändå :

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a+felkoder

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]