Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robmal
#1421006
Sonen har en Volvo 740 -87 med en B230F som är ombyggd till epa. En regulator från Loh Electronics är monterad för att hålla nere hastighet och varvtal. Allting har fungerat perfekt fram tills några veckor sedan då det började krångla. När vi vrider på tändningen så reagerar inte bränslemätaren och när vi startar får vi inget utslag på varvräknaren, felet uppträder intermittent.
Då regulatorn kräver en varvtalssignal så har vi lött en kabel från generatorn till regulatorn. Denna fungerar intermittent (trots omlödning) och då signalen saknas bryter regulatorn tändningen efter 18sek och motorn dör.

Får en känsla av att felen hänger ihop men kan inte se kopplingen, någon som har en bra idé?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1421021
Prova att vrida lite fram och tillbaka med nyckeln. Med slitet tändningslås kan man få många skumma fenomen. Och om man då vrider nyckeln för mycket eller lite eller den inte riktigt går tillbaka till läge 2 så kan det bli skumma saker.
av Robmal
#1421113
Har nu provat att koppla bort varvtalsregulatorn för att säkerställa att den inte påverkar men det blir ingen skillnad.
Tydligen så är felet inte längre intermittent utan nu är det ett ständigt fel.
Det är bara bränslemätaren och varvräknaren som inte funkar, övriga instrument och lampor funkar som de ska.

Kan tändstyrboxen vara ett problem?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1421147
Att varvtalssignalen kan ju bero på givaren som läser på svänghjulet. Men styrboxen är också en tänkbar bov i dramat. Start den och går eller är den helt död?
av GLIZ
#1421159
Kolla säkringar och kontakt i kontaktstycken. Sensorn som nämns...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Robmal
#1421293
Marlboroman skrev:Att varvtalssignalen kan ju bero på givaren som läser på svänghjulet. Men styrboxen är också en tänkbar bov i dramat. Start den och går eller är den helt död?
Igår fick vi igång allting efter att bilen stått i ett varmt garage över natten och jag kopplade in regulatorn så att pojken kunde ut och åka. Men nu på morgonen efter att epan stått ute så är felet tillbaka, inget utslag på varken varv- eller bränslemätare.

Vilken styrbox tänker du kan strula?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1421296
Kan det inte vara dåliga lödningar i hastighetsmätaren? Bränslemätaren har inget med varvtalssignalen att göra, men dom sitter ju båda i mätarhuset. Hatighetssignalen är ju också där, den anväds väl också till styrningen.
av Volvo740d24
#1445704
Hur gick det? Löste ni problemet? Upplever nämligen exakt samma problem. h-regen får ingen varvsignal och stänger av bilen efter 18 sekunder. Har bytt generator och kopplat h-reg till w på generatorn men får fortfarande ingen varvsignal. Tacksam för tips och idéer

stort grattis till XC60. "Min far har k&o[…]

Davids S70 GLT -97

Lackering! DSC_4462.png Torkning med improvisera[…]

Lobbyism ifrån marknaden som ligger bakom f&[…]

Bra bensinmotor?

Bra bilar generellt som är okänsliga f&o[…]