Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Har nyss tagit loss värmepaketet och delat den för byte av fläkt.

Det jag undrar över är om man ska täta skarven mellan värmehushalvorna med butylmassa eller blir det tätt utan ?

Läst om att det kan läcka in vatten om halvorna inte är täta, och då rekommenderas det av Volvo att ta isär värmarhuset och täta med butyltejp.

Blir det svårt att få isär halvorna nästa gång det måste isär ?

Ganska stort jobb att ta loss allt igen för att täta om det visar sig att det läcker in vatten i skarven.

Bilden visar hur det ser ut med värmepaketet borttaget, det var en del att demontera.
Instrumentpanelen ska bytas ut därför tog jag bort den, blev mycket enklare åtkomst.
Fläktmotorbyte.jpg
Fläktmotorbyte.jpg (1.3 MiB) Visad 171 gånger
Jag svarar själv på det här.
Verkar gå bra att täta halvorna med butylmassa då den inte limmar och förblir mjuk så är det lätt att få isär det.

Har ett tips:
Om fläktmotorn stannat i Volvo 240 och inte alls går på någon hastighet, motorn kan gå att få igång igen om man kan komma åt motorns bottendel där kolen finns, tex genom de mittre luftmunstycket.
Ta bort mittre luftmunstycket, ev måste luftkanalen loss om det sitter ett galler längst in.
Spreja brakeclean mot motorns nedre del, ev kan man behöva förlänga slangen från sprejburken.
Låt torka eller blås torrt med tryckluft.

Gjorde detta på en lös fläktmotor som inte reagerade på strömsättning, men som gick igång efter att ha sprejat brakecleaner där kolen sitter.

Om kolen är slitna så kanske det kan hjälpa med nya kol.
Det är en välkänt storjobb med värmepaketet på 240. Ser fint ut som du gjort. Egentligen ska inte intrumentpanelen ut för att komma åt, utan man vickar ut den nedåt och till höger. Men det är ju skönt att göra HELA jobbet när man är igång. Att täta med massa är inget som jag sett på "instruktionsvideor" men såklart kan det inte vara en nackdel att paketet håller luft inne och väta ute. Det sitter ihop med en radda klips och dessa kan köpas på VP Autoparts eller liknande leverantörer. I det läget du är i nu vore det en poäng att ordna med hål där fläktmotorn kan smörjas, eller vad säger du? Jag menar, det här jobbet ska göras när motorn gått på lunch, så det gäller att förlänga livet på lagringarna.
Fläktmotorn syns genom det mittre luftintaget, ganska enkel att komma åt därifrån om det behöver smörjas.

Jag tog loss instrumentpanelen för att den skulle bytas ut till en annan som är i betydligt bättre skick än den som satt i.
Och samtidigt passa på att rengöra ordentligt bakom instrumentpanelen, inte svårt att få loss eller tillbaka, bara stort att hantera.

Allt blev lättåtkomligt med instrumentpanelen borttagen.

Det är flera stora sprickor i instrumentpanelen som satt i, och den var allmänt i dåligt skick.

Här finns information om orsaker och åtgärder när det läcker in vatten i Volvo 240:
https://www.240.se/litteratur/tp31250.pdf

Ska göra samma sak på en annan 245:a, fast där ska värmepaketet ut, delas och rengöras, sen tätas och monteras tillbaka.
Ska prova hur det går utan att ta loss instrumentpanelen.

Blir en sjö på golvet vid biltvätt med trädgårdsslang, ej högtryckstvätt.

Fanns vatten inne i luftkanalen till golvet bak och droppar vatten från värmehushalvorna.
Dräneringen är helt öppen och rätt monterad.
Sensus navigation

Är det inte de systemen som de slutat upp[…]

Bara misstanken om att den skulle vara gammal &aum[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ska man verkligen behöva vänta i en m&ar[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]