Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maltez98
Vad ska man ha för växellåda olja till en m47 tänkte bara fylla på går det blanda med nuvarande olja i och en ny? Då ekonomin inte tillåter helt byte så blir det fylla i det man har råd med :x
Användarvisningsbild
av drlecter
Det ska vara en typ av atf-olja. Kommer ej ihåg exakta benämningen. Men atf är det i alla fall.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
Som tillägg till länken ovan så har jag läst någonstans att motoroljan som rekomenderas ett tag inte funkade bra i dom övre delarna av landet p.g.a kylan är för sträng på vintern. Växellådan blir ju inte lika varm och framför inte alls lika fort som motorn. Jag använder Biltemas ATF Typ F/G mineralolja i min M46, jag har ju en "motorstarkare" variant (159 hk B234F 16V motorn) och det funkar bra. Har även provat syntetisk Dexron II, men det funkade inte bra i overdrive delen. Vet att andra använder det med bra resultat.
Växellådan rymmer 1,3 l olja och vet du inte vad du har i så byt 2 ggr med någon vecka mellan. Om du bara ska fylla på kan du använda vilken olja som helst av ovan nämda typer, alla är blandbara med varandra. En "fingervisning", röd (rödaktig) olja = ATF/Dextrn. Ljus (gul eller brunaktig) = Volvos olja eller motorolja.
En sak som är viktig, använd "riktiga" verktyg. Inte ringnyckel, skiftnyckel och liknande. Det är en 13 mm sexkant som kan sitta "utå h--e" och blir lätt rund. Sexkant krafthylsa och ett draghantag eller kraftig spärrnyckel
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]