- tor 26 sep 2019, 08:07
#1339063
Som tillägg till länken ovan så har jag läst någonstans att motoroljan som rekomenderas ett tag inte funkade bra i dom övre delarna av landet p.g.a kylan är för sträng på vintern. Växellådan blir ju inte lika varm och framför inte alls lika fort som motorn. Jag använder Biltemas ATF Typ F/G mineralolja i min M46, jag har ju en "motorstarkare" variant (159 hk B234F 16V motorn) och det funkar bra. Har även provat syntetisk Dexron II, men det funkade inte bra i overdrive delen. Vet att andra använder det med bra resultat.
Växellådan rymmer 1,3 l olja och vet du inte vad du har i så byt 2 ggr med någon vecka mellan. Om du bara ska fylla på kan du använda vilken olja som helst av ovan nämda typer, alla är blandbara med varandra. En "fingervisning", röd (rödaktig) olja = ATF/Dextrn. Ljus (gul eller brunaktig) = Volvos olja eller motorolja.
En sak som är viktig, använd "riktiga" verktyg. Inte ringnyckel, skiftnyckel och liknande. Det är en 13 mm sexkant som kan sitta "utå h--e" och blir lätt rund. Sexkant krafthylsa och ett draghantag eller kraftig spärrnyckel
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V