Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Dom hära olika påståenden har jag samlat ihop:

-Den ska ha ATF typ G.
-Den ska ha syntetisk motorolja.
-Den ska ha mineral motorolja.
-Man ska vicka bilen åt höger när man fyller den, på grund av felkontruktion. Annars tar den skada på grund av för lite olja.
-Man ska fylla olja tills det rinner ur pluggen. Bilen ska stå plant. Annars blir den överfull och tar skada.
-M47 är sämsta lådan jämfört med M45 och M46.
-M47 är bra. M46 är dålig.

Man blir förvirrad minst sagt ?:-/
Det ska vara ATF olja på m46-m47. Du ska fylla på olja när bilen står på plant väg., Och du fyller på tills det rinner över. runt 2,5l. För min del så är både m46 och m47 lika bra. Men för min del har jag haft minst problem med m46. men om du ska leka och sladda, så är m47 bäst :)
Det är helt fel, M 47 är den svagaste lådan, varför tror du Volvo monterade M46 i de motorstarkaste versionenrna och hade M 47 i de motorsvagaste versionerna. Har du en standard bil på 112/116 hk klarar du dig med en M47, men har du högre effekter som sitter på GLE modellerna och Turbon ska du naturligtvis köra med M46 lådan. M45 lådan är också kraftig men då får du så höga varv på motorn med den högsta växeln. Ska du ha ännu starkare låda så skaffa en M90 som sitter på 940 modellerna, men då får du bygga om lite mer för att få det att passa.
Arne skrev:Det är helt fel, M 47 är den svagaste lådan, varför tror du Volvo monterade M46 i de motorstarkaste versionenrna och hade M 47 i de motorsvagaste versionerna. Har du en standard bil på 112/116 hk klarar du dig med en M47, men har du högre effekter som sitter på GLE modellerna och Turbon ska du naturligtvis köra med M46 lådan. M45 lådan är också kraftig men då får du så höga varv på motorn med den högsta växeln. Ska du ha ännu starkare låda så skaffa en M90 som sitter på 940 modellerna, men då får du bygga om lite mer för att få det att passa.
det bero på års modell min 940gl 91 har m46 och 740-87-90 med m46
Du kunde välja M46 och automat till alla modeller, men inte M47 till 16V motorn eller Turbon. M47 finns i en förbättrad version på senare modeller innan M90 (900 modellerna). Att M47 är "bättre" att "sladda" omkring med beror kanske på att dom lägre växlarna är lägre än på M46, men det vet jag inte. Däremot vet jag att det var 5-ans växel som var problemet på M47.
Mvh
Lennart
White skrev:Vad jag läst så har senare M46 bättre (läs mer hållbar) överväxel än dom tidiga.
Jo, det stämmer. Tidigare modeller (före -88 ungefär) hette den typ "J". Min B234F (-88B) har vad "dom" kallar en "hybrid" som heter "J/P" och senare modeller heter "P". Dock fanns (har jag för mig) typ "J" kvar på dom motorsvagare modellerna längre.

Mvh
Lennart
Jag vet att denna tråden är gammal men jag känner att jag ändå måste bidra för andra som söker på detta och hittar tråden via Google eller liknande.

Volvo har ändrat rekommendationerna genom åren för dessa växellådor. ATF F/G var en gång rekommendationen, sen rekommenderade de istället motorolja. Numer säljer Volvo faktiskt en 75W GL-4 växellådsolja som de rekommenderar till M45/M46/M47 och M90. Artikelnummer 1161645, bara fråga efter den på Volvo, ibland vet inte reservdelsgubben ens att den finns så bara fråga efter den med artikelnumret.

Bild
Stämmer, Volvo har ändrat rekommendationerna flera gånger.

Den enda "kräsna" växellådan av de manuella i 740 och 940 är M46, pga hydrauliken i överväxeln. En olja som fungerar till M46 går bra till M47 och M90, men kanske inte vice versa.

Annars är väl M47 och M90 de mest skottsäkra. M46 krånglar lite mer just pga överväxeln.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]