Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Snabelost
Hej!

Nu skall vi se om det finns några Volvo-experter här!

Jag har precis köpt (fått) en Volvo 740 som jag skall leka lite med. Motorn går dock inte riktigt som den skall. Det känns som om den går på tre cylindrar. Dock blir hela grenröret varmt så det känns inte som om en cylinder saknas.

Den startar hyffsat lätt men sedan är motorn ovillig att varva upp och väldigt svag. När man trycker på gaspedalen hostar den till för att sedan dö ifall man inte omedelbart släpper pedalen igen. Om man pumpar lite lätt några gånger så den varvar över 1500 varv så är det lugnt. Dock, när man släpper ner den till tomgång igen börjar det om.

Det är en B230K med förgasare enligt dekalen i motorrummet.

Var skall man börja felsöka? Kan boet av slangar runt förgararen vara problemet?

Tacksam för svar!

/Magnus
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kan va förgasarinställningar, eller trasig bränslepump lr nåt annat som göör att den inte får så mycket soppa som den vill ha. de du beskriver kallas blöddra och brukar uppkomma vid soppatorsk
av Snabelost
Jag bytte till en förgasare och insug från en B230A istället och nu går den kanonbra! Det blev en rejäl hög vakuumslangar över...

Enligt många betyder K i B230K lika med Konstig. :D :D

/Magnus

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]