Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Krona
Hej tänkte chansa på att fråga nån här om hjälp.
Har följade problem på min 945ltt -96; tomgången går ibland från 3-4 hundra varv upptill 2000 tusen varv, även när den ligger still på ca 1000 varv är det ryckigt, ibland dör den även när den står på tomgång. Lamdan lyser.
Jag har bytt tännstift, rotor, fördelarlock, lamdan, har lånat från en annan bil tomgångsmotor, luftmassemätaren, tännkablar. Har även gjort rent spjällhuset men den går lika illa ändå.
Är väldigt tacksam för tips

Kalle
av Addekarlsson
Om du inte redan gjort det, så kika i den klistrade tråden med felkoder om hur du läser av felkoder.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Lantz
Har du ställt tändningen rätt då? går den knackigt också?
av Roger
Hallå...

Jag hjälpe kalle idag med hans motor problem och man blir bara brydd. Vi tog spjäll huset mm från min bil som är likadan och har samma bosch nummer på grejerna som vi flyttade över för att se om det hände något.. Allt var oförändrat Lambda lampan lyste och går ryckigt som bara den, tomgången är riktigt illa...

Tändningen har vi inte varit på, eftersom den är original inställd från fabrik så den ska man inte röra i onödan..

Imorgon ska vi skifta lamda sensorn från min bil till hans. och se om det blir bättre då, men om inte vad gör vi då?

Vet någon vad som händer om temp givaren är felande vilket tecken som visar sig då? Samt om Vevaxellägesgivaren är felade hur uppträder den då???

MVH Roger på kalles vägnar
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

tempgivaren trasig så kan maskin uppföra sig som din gör, våran pendlade mkt innan den vart bytt , två gånger först till en beg. sedan till en ny - och sen vart tomgången stabil.

Om vevaxellägesgiaren är trasig så blir gången ryckig samt svårstartad då den är varm om du har glapkontakt , men då borde du ha en felkod typ 2-1-4 på tändningens uttag i feldosan.

mvh

Robban
av Roger
Idag bytte vi vevaxellägesgivaren samt gjorde ren EGR ventilen ifall den var öppen. Alla slangar kollade vi och fann inget konstigt.

Men man hör ett konstigt pysande ljud från undersidan av insugningsröret mot bakkant på motorn typ ovanför vevhusventilationen men jag vet faan inte vad det är... Funderar på om det e insugningsrörspackningarna eller någon av dom, som han suger tjuvluft ur men då borde det inte blåsa så där??
Användarvisningsbild
av lilleman
Roger skrev:Idag bytte vi vevaxellägesgivaren samt gjorde ren EGR ventilen ifall den var öppen. Alla slangar kollade vi och fann inget konstigt.

Men man hör ett konstigt pysande ljud från undersidan av insugningsröret mot bakkant på motorn typ ovanför vevhusventilationen men jag vet faan inte vad det är... Funderar på om det e insugningsrörspackningarna eller någon av dom, som han suger tjuvluft ur men då borde det inte blåsa så där??
det är vanligt att insugspackningen åker på 4-ans insug har hänt på båda mina bilar spruta startgas där det pyser så hör du om motorn reagerar mvh/roger

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]