Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är det någon som har ett el-schema hur en bensinvärmare är inkopplad i bilen.
Problemet är att värmaren inte alltid startar och jag tror att det är spänningsfall som är problemet. Mäter man på inkommande röd kabel 12 volt på styrenheten och sätter på värmaren så är det ca 2 volt lägre spänning vid uppvärmningen då glödstiftet är inkopplat.
Skulle vilja veta var den röda 12 volts kabeln kommer ifrån.
Bilen är en Volvo 960 -96 med Volvos bensinvärmare och Optima batteri ”gult” 2 år.

Lennart 960
av lennart lundberg
Tack för tipset Adde.

En mycket bra länk som måste sparas.
Tyvärr så finns det inget som beskriver inkopplingen av bensinvärmaren vad jag kan se.
Jag har den serviceboken!
Hoppas att det finns fler tips.

MVH
Lennart 960
lennart lundberg skrev:Hej!
Är det någon som har ett el-schema hur en bensinvärmare är inkopplad i bilen.
Problemet är att värmaren inte alltid startar och jag tror att det är spänningsfall som är problemet. Mäter man på inkommande röd kabel 12 volt på styrenheten och sätter på värmaren så är det ca 2 volt lägre spänning vid uppvärmningen då glödstiftet är inkopplat.
Skulle vilja veta var den röda 12 volts kabeln kommer ifrån.
Bilen är en Volvo 960 -96 med Volvos bensinvärmare och Optima batteri ”gult” 2 år.

Lennart 960
Kanske detta kan hjälpa, http://elmuppo.no-ip.com/volvo/bensinv% ... 20typ4.doc
av lennart lundberg
Hej och tack Branx!

Jag undra om det är samma schema till 960-91 som till –96.
Plusspänningen ser ut som om den försvann ner under bilen vid förarestolen vid en hastig titt.
Får titta lite närmare i helgen om tid tillåts.
Funder på att mata in en ny +12 volt via en säkring för att slippa spänningsfallet som finns.

Till alla på Forumet.
God Jul och Gott nytt År
Lennart 960
Användarvisningsbild
av elmuppo
lennart lundberg skrev:Hej och tack Branx!

Jag undra om det är samma schema till 960-91 som till –96.
Plusspänningen ser ut som om den försvann ner under bilen vid förarestolen vid en hastig titt.
Får titta lite närmare i helgen om tid tillåts.
Funder på att mata in en ny +12 volt via en säkring för att slippa spänningsfallet som finns.

Till alla på Forumet.
God Jul och Gott nytt År
Lennart 960
Tror inte det är någon större skillnad. Ska kolla i VIDA ev ikväll och se om jag kan få ut mer info till dig.
av lennart lundberg
Hej Branx!

Jag var lite för snabb med att titta vad kabelstammen gick. Det fanns en 4-polig kontakt på höger sida, där kabelstammen gick vidare in o kupén under handsfacket men jag såg ingen säkring och att 12 volten skulle komma direkt från batteriet. Kanske det finns på insidan bakom all härighet av kablar och reglage. Jag tror ändå att det skiljer på schemat för –91 / –96 för den 4-poliga kontakten har en fjärde kabel (gul) som inte är utritad på schemat –91.
Jag har låssat den röda kabeln och matat den med en ny + 12 volt via en säkrig (15 Amp). Nu har jag inget spänningsfall och värmaren har gått klanderfritt de få försöken jag har gjort under dagen.
Har du Branax något el-schema som stämmer bättre överens med –96 år modell så vore jag tacksam om du ville ge mig en länk till det el-schemat.
När det blir lite varmare ute och längre dagar så ska jag låssa handsfacket på in sidan och försöka följa den röda kabeln från värmaren som övergår vid 4-poliga kontakten till orange/vit kabel in bilen. Kanske jag hittar felet varför spänningen sjunker ca 2 volt vid start av värmaren.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

En lägesrapport.
Bensinvärmaren har fungerat alla de gångerna som den har används efter modifieringen ”ny 12 Volt”. Jag är nästan säker på att det var spänningsfallet som var orsaken till mitt problemet.

Ha de.
Lennart 960

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]