Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dyngve
Får bara kyld ac-luft hur än man vrider på reglagen..... Ac/off-lampan blinkar konstant men när man kollar felkoder i ecc:n så får jag bara 1-1-1, inget fel.... Hur kan det vara så här?? Var ska man börja? Fastän man stänger av ac-knappen, vrider på full värme när bilen är varm så kommer bara iskall luft.... Börjar kännas besvärligt nu när hösten kommer krypande...
av NilsO
ECC "tappar minnet" när man slår av tändningen, så man måste läsa ut felkoderna utan att slå av tändningen först. (Dvs köra en bit, och sedan läsa ut koder utan att stanna motorn däremellan.) Så kanske du har gjort, men skriver för säkerhets skull :)
av Dyngve
Nä det visste jag inte! For genast ut och testade, och får felkod 2-1-4, "servomotor fails to operate within 10 seconds". Låter som någon sorts spjäll, eller?
av NilsO
Ja, det finns ett varmluftsspjäll som styrs av en motor, det sitter bakom handskfacket. Jag har inte grejat med just det, så vet inte mycket mer än att jag har sett den där.

Motorn är del av en "servo", dvs det finns en lägesgivare så att styrenheten kan veta precis i vilket läge spjället står. Felkoden 2–1–4 får man om styrenheten aktiverar motorn, och märker att den fortfarande inte rört sig (dvs signalen från lägesgivaren har inte ändrats) efter 10 sekunder.
av Dyngve
Det löste sig! lokaliserade motorn i går kväll och hittade en på skroten för en hundring idag, nu funkar det klockrent! Tack för hjälpen!

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]