Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Idag hände det otroliga! Flera lampor började lysa, bl.a batteriet, servon m.fl.
Stannade bilen rätt omgående och såg att vevhjulet satt löst. Drog åt det igen, startade, gasade, stängde av.
Det var löst igen. Blev att meka sedan efter jobbet och fick bort allting och såg då att kilen på kugghjulet till Vevaxeln
hade gått av. Har precis renoverat hur mycket som helst på vinterpulkan, och att den blir stående över vintern finns inte
inom mina ramar. Har letat lite efter ett nytt, beggat kugg, men hittar inte det någonstans? Någon som kan hjälpa mig att
hitta ett? Bor i Stockholmsområdet!
jaka skrev:Hej!
Fattar jag dig rätt så är det en kil du behöver!....eller?
Nej, så enkelt är det inte. Kilen sitter fast på kugghjulet, hade varit enklare om det var som på crossar att den satt löst.
Finns en självplock skrot i Gladö Kvarn. Får pallra mig ut dit och skruva loss en kugg. Hoppas det går lätt bara! :lol: :lol: :lol: Det är ju rätt välkänt att dom där jävla bultarna sitter som fan! Vet det själv när jag skulle få bort min första gången! :o :o :o
Vet att det blir megabump nu. Men tror ni Loctite håller till vevaxelbulten? Lär väl hålla allt på plats så att inte bulten skruvar upp sig? Eller?
EddieL skrev:Men tror ni Loctite håller till vevaxelbulten
Det finns lika många locktite som det finns myror i en myrstack.
Jag skulle rekommendera en svagare sort, typ 222. Den är gjord för att kunna skruvas bort. Använder du för stark, får du inte bort den utan att värma bulten. Använde den till min i somras när jag bytte kamrem. Men bulten ska dras fast ordentligt ändå, gärna med moment.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
EddieL skrev:Men tror ni Loctite håller till vevaxelbulten
Det finns lika många locktite som det finns myror i en myrstack.
Jag skulle rekommendera en svagare sort, typ 222. Den är gjord för att kunna skruvas bort. Använder du för stark, får du inte bort den utan att värma bulten. Använde den till min i somras när jag bytte kamrem. Men bulten ska dras fast ordentligt ändå, gärna med moment.

Mvh
Lennart
Ja. Nu tänkte jag skita i att byta kuggen och bara dra på Loctite, men det är kanske en riktigt jävla dum idé.
Får nog byta ut kuggen och sedan använda ex. 222 som du sa för att inte det här ska hända igen.
Fick tag på ett kugg nu imorrse. Beställde det via Bildelsbasen. Kanske inte det billigaste, hade nog blivit bra mycket billigare att plocka ned ett själv på skroten, men nu lär jag få det snabbare iaf. Nu får vi se hur förjävligt kugget sitter på vevaxeln! :lol: :lol: :lol: :lol:

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]