Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
Nu har jag kollat:
¤Stompunkterna: insug,höger framinnerskärm , vänster framinnerskärm och div.andra jordpunkter.
rengjort,använt oxidlösning och kopparpasta.

¤Bytt tändspole med kabel till fördelare

¤ Motionerat alla kontakter ovanför expansionskärlet inkl lambda kablarna.

¤ Omlödning av bränslerelä

¤ Kontrollerat knacksensor-,temp-,kallstartsventilkontakter

¤ Vevhusventilation+oljefälla rengjort

¤Bytt styrbox vid pedalstället

¤Kollat impulsgivare,dock ej bytt

¤Bytt slutsteg

¤Kollat jordförbindelse,det fanns 2st

Verkar vara svårt att få tag på jetronicboxen och impulsgivaren,men får ev. tag på dessa imorgon.

Funderar på att filma instrumentpanelen då den går dåligt,så att nån med lite kunskaper(tex tuxedo) kan se och lyssna hur den beter sig ;-)
Testkörde efter dessa åtgärder.Bilen gick bra,men efter ca 5 min körning började den rycka och tveka i ca 1 min för att sedan återgå till felfri gång.Körde ca 1 mil,stannade motorn,startade igen och efter en minut gick den ojämt.
Dock ingen felkod den här gången.Jag blir mer och mer övertygad om att den måste ha att göra med tändningen.
Måste byta jetronicboxen direkt då bilen går dåligt och är varm för att se om det blir nån skillnad.
Händer inget då ger jag upp

//Pana
av tuxedo
Det är feta trådar som "jag rullar" är till för. :D
Jag tycker du har varit ihärdig, men förstår att det kan kännas uppgivet ibland.
Du måste byta impulsgivaren också innan du "ger upp".

Riktigt som du säger, "Måste byta jetronicboxen direkt då bilen går dåligt och är varm för att se om det blir nån skillnad".

Detta var sannerligen ett märkligt fel men fördenskull kan det vara en liten detalj man inte tänker kan hända.

Som ex.
Min son ringde mej idag och berättade att tvättmaskinens centrifug strejkade.
Envis felsökare som han är kollade han en multikonakt till programverket.
Det visade sej att en av stiften hade släppt eller troligtvis aldrig varit helt instucken i multikontakten från fabriken så den låst sej i rätt läge.
Den hade därför bara sporadisk kontakt med stiftet i programverkets kontakt.
Sånt kan ju även hända i bilarnas alla multikontakter.

Kommer i samband med detta att tänka på ett tips i ett annat motorforum från en Volvomek där han tipsade om att multikontakten som ligger i kabelhärvan ovanpå fjädertornet på höger innerskärm blir snedbryten och därvid glappkontakt p.g.a. att stripsen runt kabelhärvan inkl. multikontakten är för hårt dragen från fabrik.

Detta har vid ett flertal tillfällen gett motorstörningar på bilar han felsökt.
Han rek. att ta bort stripsen vid denna kontakt.
Nu verkar ju problemen med din bil vara av termisk natur så detta tips är kanske inte aktuellt för dej.

Men som du ser, det kan ju finnas helt osannolika saker som orsakar driftstörningar.
Men problemet är ju att komma på dom.

Lambdasondens kontakt får man ej ha kontaktfett i, för den ska kunna andas (ge nytt referenssyre) genom kontakten och kabeln ner till sonden.

Väntar med spänning på att få höra av dej när du testat med annat styrkort.
Och jag hoppas att du då inte skriver att du ger upp även om det skulle vara förståeligt.

//tuxedo.
av tuxedo
Hoppsan, skulle just stänga av och gå och knyta mej när det knäppte till i skallen!
Har du bytt tändstiften?

//tuxedo.
av Pana
Jag har faktiskt också tänkt på tändstiften.me
n jag tycker det verkar långsökt att tstift skulle gå sönder och bara fungera vid kallstarter.
Funderar på att köpa nya och även en ny lambdasond,det är ju ändå bytesintervaller på dessa.
Tack för envist bidragande av tips :-)
Hör av mig senare
av tuxedo
Hej.

Nej det är inte alls långsökt att tändstift kan ge avbrott vid uppvärmning.
Har själv varit med om detta t.o.m. med nya stift.
Elektroden går ju genom ett avstörningsmotstånd som det kan bli avbrott i.
Samma sak gäller tändkablarna.

Detta är ju också ett "logiskt fel" som man ofta förbiser, även jag. :oops:

//tuxedo.
av Pana
Det verkar vara jetronicboxen som är den sista tjuven i dramat!... notera verkar.
Jag bytte den och nu verkar den gå som den ska,grabben har till uppdrag nu att köra den i byn så mycket som möjligt,för att se om det återkommer.
Jag kan inte annat än hålla tummarna :D
Livesändningen fortsätter i kväll med slutresultat och analys 8)

//Pana
av Pana
Sådär.. grabben är tillbaka med fungerande bil.Kanske kan jag ägna mig åt annat nu ett tag.
Ska byta tändstift ändå,dom borde ha fått lite smisk under felsökandet :D
Jag får än en gång tacka tuxedo och Jocke.S för hjälpen.
Imponerande engagemang måste jag säga.
Skulle ni nån gång felsöka och misstänka att det kan vara 4 fel på en gång,kan ni ju höra av er till mig.Jag kan då berätta att det är fullt möjligt :lol:

//Pana
av tuxedo
Jo jag vet att det är möjligt.

Vet du vad aluminiumbaserat antikärvningsmedel är för något?

Köp en sådan tub på Biltema eller nån biltillbehörsaffär. (Alumin är bättre än kopparpasta på alu-topplock).

När du byter tändstiften, vilket jag förutsätter att du gör, ska du ha på ett tunt lager av detta medel på gängen.
Då riskerar du inte att tändstiften ev. kärvar fast med gängpaj nästa gång du byter dom. Och så köper du Volvo orginal tändstift för den motor som sitter i bilen. :wink:

Min slogan är:
Hellre beg. Volvo originaldelar än nya piratdelar när det gäller bränsle och tändningskomponenter, och jag vet vad jag talar om.

Jag är ju mån om att din bil ska må bra nu om du , som jag hoppas, hittat felet. :D

Hoppas att jag/vi får en slutrapport från dej om bilen är OK efter några mils körning.
Det här har varit en intressant tråd.

//Ha det bra, Hälsn. tuxedo.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)