Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....
Prova att sänka ladd.trycket. Om motorn får för lite bränsle så "spikar" den vid belastning. Om motorn börjar "spika" sänks tändläget innan du hör det.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
0,9 är verkligen smärtgräns för den snurran. 0,8 ger nog mer effekt. Att du kör utan dump lär nog ha effekten att bilen ev. går magert för att sedan gå fett, plus sämre spool (inte för att det gör något med en så fjuttig snurra).
Runt en bar kan du ladda utan bekymmer, 1,2 får väl anses vara absolut max vad som är "vettigt". Att köra utan dump (antar att du menar den som sitter i turbon original) påverkar 2 saker: Turbon slits ut lite fortare och så bromsas turbon upp varje gång du släpper av gasen.
Har du mätt bränsletrycket? Och har du bränslepump som orkar? För med uppställt tryck så blir det jobbigt för pumpen när laddtrycket börjar stiga.