Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
En pryl till som kan bidra till hög bränsleförbrukning är tempgivaren för motorstyrningen,på en vanlig B230f sitter den under insuget vid treans cylinder. Småryckningar kan ju vara tändkablar,stift,fördelarlock,rotor,liten luftläcka,glapp,smuts i spridarna,kan vara mycket som spökar. Själv köpte jag sonden från Just Lambda i England,ingen tull. Du kan ju även kolla stiften och se hur förbränningen ser ut när du kört ett tag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:En pryl till som kan bidra till hög bränsleförbrukning är tempgivaren för motorstyrningen,på en vanlig B230f sitter den under insuget vid treans cylinder. Småryckningar kan ju vara tändkablar,stift,fördelarlock,rotor,liten luftläcka,glapp,smuts i spridarna,kan vara mycket som spökar. Själv köpte jag sonden från Just Lambda i England,ingen tull. Du kan ju även kolla stiften och se hur förbränningen ser ut när du kört ett tag.
Stiften är nya (200 mil), Dom gamla såg bra ut. Fördelarlock och tändkablar har jag funderat på... Luftläcka, det gick jag igenom ganska noga när jag hittade det med vacumtanken. Ska kolla tempgivaren, den sitter på samma ställe på B234-an, tror värdena står i Hyenes boken. Tankade i morse. 1,5l/mil igen, f--n.

Mvh
Lennart
av Pxu
lennarte skrev:.......... Har 6km till jobbet, nästan hälften är 40km resten 80km så överväxeln är inte "högprioriterat". Kör inte så mycket mer än det.
I mina öron låter denna körcykel som rena döden för ekonomin, nästan 2 kallstarter per mil??? Gammelvolvos går ju lite onödigt fett innan dom är varma, har iallafall mina gjort. Har bilen verkligen dragit mindre tidigare vid samma körcykel? Kör du på 95/98 nu hela tiden så det blir mer konsekventa resultat, eller du blandar i E85 ibland om jag fattar rätt?

Ang. lambdan, har du kört en tank och mätt med den helt urkopplad? Hur noga 234 är vet jag ej, men 230F-87 och 280F-88 har jag testat på och på dom så bestämde inte lambdan så mycket - iallafal just ingen skillnad i förbrukning på min körning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Pxu skrev:
lennarte skrev:.......... Har 6km till jobbet, nästan hälften är 40km resten 80km så överväxeln är inte "högprioriterat". Kör inte så mycket mer än det.
I mina öron låter denna körcykel som rena döden för ekonomin, nästan 2 kallstarter per mil??? Gammelvolvos går ju lite onödigt fett innan dom är varma, har iallafall mina gjort. Har bilen verkligen dragit mindre tidigare vid samma körcykel? Kör du på 95/98 nu hela tiden så det blir mer konsekventa resultat, eller du blandar i E85 ibland om jag fattar rätt?

Ang. lambdan, har du kört en tank och mätt med den helt urkopplad? Hur noga 234 är vet jag ej, men 230F-87 och 280F-88 har jag testat på och på dom så bestämde inte lambdan så mycket - iallafal just ingen skillnad i förbrukning på min körning.
Använder motorvärmare från september till maj både på jobbet och hemma, så direkta kallstarter blir det inte. Kanske kunde man koppla bort tempgivaren tillfälligt och se hur det funkar. Vad händer om jag bara kopplar bort den, blir det kaos i styrboxen då? Ska man kanske jorda den eller bara sätta "en tråd "emellan stiften? Jag har inte kollat så noga dom första åren hur mycket den drog, det var först när jag började prova köra på E85 som ag började mäta det. Förra ägaren (min svåger) körde den på under litern. Han körde betydligt mer (c:a 3000mil) om året än jag (c:a 400mil). Får kanske kolla på spridarna så dom sprutar rejält, Kan ju ha kommit in skit som etanolen löst upp. Jag kör på 98ok. Har inte kört etanol mer än en halv tank i våras, för motorn gick inte på det. Därför trodde jag ett tag att jag hade löst problemet. Det kanske är normalt med den körning jag har, att den ska ta så mycket. Har kört fram och tillbaka till Henån (Bohuslän c:a 25mil enkelväg) med båten på släp (nästan 2000kg) efter, då har den tagit ungefär lika mycket (c:a 1,4l).

Mvh
Lennart
av Pxu
Hmm ja om den tar 1.4 med 2-tons släp så är den nog ganska ok i maskin, iallafall så går den nog riktigt med lite tuggmotstånd. Är ju ingen garanti för att den går optimalt vid lätt belastning, du hade några ryckningar kvar vid 80km/h eller?
Annars även på sommaren så tycker nog motorn att en ny start efter en dag på parkeringen är en kallstart, di gamle går som sagt nog ganska fett innan dom är iallafall halvvarma och den börjar gå lambdareglerat.
Jag skulle inte gå o köpa nåt mer eller ta isär spridare etc, utan mäta motortempgivaren först, som övriga föreslagit. Såg i fickboken att den ska ligga på ca 2.3 till 2.7 K ohm vid 20 grader, och 0.3 till 0.35 K ohm vid 80 gr. Finns säkert beskrivet på ett flertal ställen här vilka tåtar som gäller, kan vara lite lurigt. Misstänker man att givaren dummar sig lite temporärt så koppla in en förlängningskabel på några dm så det är lätt att ta isär o mäta utefter vägen utan att bränna sig. Sen är ju frågan om styrboxen alltid har kontakt med givaren pga ev glapp/kabelskada i motorrummet så bäst är väl att koppla in sig nära boxen i bilen. Om boxen tappar kontakten med den så borde den rimligen beordra mer bränsle som ett slags nödläge/basprogram att köra hem på men det kanske nån kunnigare kan svara på fast jag fick lite lust att prova på min bara för att veta :???:
Alltså köra med en portabel lambdamätare med lös sond istoppad i avgasröret, det vore kanske nåt för dig då ser man direkt på vilka varvtal och laster den inte går optimalt. Förresten hur ärdet med ev. felkoder nu efter allt annat fix?

...men om den nu skulle visa sig gå så bra som den kan är väl inte 1.5 liter nåt o bråka om om dina arbetsresor bara uppgår till ca 25 mil i månaden :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jo, det smårycker, eller typ "bluddrar" när jag kör med jämn gas. Verkar nästan värre med farthållaren på. Ska gå till botten med tempgivaren. Tack för värdena, Då skulle man kunna "jorda" pluskablen med ett motstånd på c:a 100 - 200 Ω. då skulle den vara "genomvarm" hela tiden. Haynesboken jag har behandlar inte B234 motorn alls och nämner bara LH 2,4 som hastigast i supplementet. och då för B280 motorn. Finns en nyare upplaga där B234 motorn är med, får se om det blir affär.
...men om den nu skulle visa sig gå så bra som den kan är väl inte 1.5 liter nåt o bråka om om dina arbetsresor bara uppgår till ca 25 mil i månaden
Jag håller med dig, därför har jag inte brytt mig så myckat om det. Men nu när jag börjat "rota i det" (det började ju med att gasspjället lossnade) får jag hålla på tills jag blir nöjd. Och det är lite irriterande att den inte går "riktigt rent". Felkoder kan jag bara ta ut på bränsle och tändsystemen, och det är ok (1-1-1 på båda) numera. Sen är det en helt underbar bil att både äga och köra. Den är utrustad med "allt" som Volvo hade som tillval när den var ny (f.d direktionsbil) Räknar man i pengar är det inte många kronor jag lägger på den, men räknar man per mil blir det nog ganska många kronor ändå. Har t.ex bytat bromsskivor runt om 2ggr. på 4 år (rostmarkeringar som inte går att "köra" bort). Har dock sparat sista bytet för att ev. svarva om dom. Dom är inte mycket slitna (kört c:a 1000 mil med dom).
Ska först byta ABS-givaren i bakaxlen till helgen, men det är ju en annan tråd.

Mvh
Lennart
av Pxu
Var just och besiktigade en -86:a 230A med fyrkolvsok fram och där låg BÅDA frambromsarna på 1,5 hack på bromsprovarn... Dessa ok har jag bytt klossar i tidigare, och då gick dom lätt. Och nu ligger båda två på lite grann...såpass mycket att man känner det inför stopp vid trafikljus, och visst får jag gasa lite mer också! Tar 1,3 enl uppgift o det är för mycket med den körcykeln. Denna bil står ute o används lite så allt möjligt kärvar...
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:En pryl till som kan bidra till hög bränsleförbrukning är tempgivaren för motorstyrningen,på en vanlig B230f sitter den under insuget vid treans cylinder. Småryckningar kan ju vara tändkablar,stift,fördelarlock,rotor,liten luftläcka,glapp,smuts i spridarna,kan vara mycket som spökar. Själv köpte jag sonden från Just Lambda i England,ingen tull. Du kan ju även kolla stiften och se hur förbränningen ser ut när du kört ett tag.
På min motor (B234F) sitter motortemp. givaren vid 1-ans cylinder, temp.givaren för mätaren (runda stift) vid 2-ans cylinder och knack sensorn vid 3-ans cylinder. Ohm-mätaren visade 2,56kΩ vid kall motor. Ska mäta igen i morgon bitti när jag kommer till jobbet

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:På min motor (B234F) sitter motortemp. givaren vid 1-ans cylinder, temp.givaren för mätaren (runda stift) vid 2-ans cylinder och knack sensorn vid 3-ans cylinder. Ohm-mätaren visade 2,56kΩ vid kall motor. Ska mäta igen i morgon bitti när jag kommer till jobbet
0,537kΩ efter 6,4km. Ska sköra en "extrarunda" när jag kör hem, och se om det sjunker mer. Annars kan detta vara en felorsak, kanske? Till helgen blir det nog en tur till Biltema och en "uppsättning" med fördelarlock, rotor och tändkablar. Så man kan utesluta det i alla fall.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja