Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Tack för ditt engagemang JockeS.

Ska göra testet, några frågor dock för en novis. "Känn på spridarna" ? Vet inte ens var de sitter! Gissar att de sitter alldeles där de 4 "rören" går in i motorn på insugssidan, är det månne under där det sitter kontakter på resp insug? Ska jag bara hålla fingret på för att känna att nåt "händer" därinne?

Hur vet jag att tomgångsventilen arbetar?

Tänkte testa ytterligare några grejer (observera att bilen är stendöd, starmotorn går men inte inte minsta tendens till tändning):

*Gnista. Har hållt tändkabeln från tändspolen mot grenröret= gnista. Ska även kolla med ett löst tändstift på resp kabel. Om jag har gnista, kan jag utgå från att tändningen är ok eller kan ordningen vara fel? (vilket man knappst upptäcker med mänskligt öga..)

*Soppatillförsel, hur kollar jag att det kommer fram soppa? Hör pumpen under bilen och har full tank (så det borde väl inte göra nåt om pumpen i tanken är paj?). Vad skruvar jag lös under huven för att se om det kommer soppa? Gör jag som med skotern och skruvar ut stiften och kollar om de är sura eller? Beskriv gärna ganska detaljerat då jag inte kan alla delar under huven.
*Dom fyra "rören" med en kontakt är spridare!

*Spridarna "tickar" och man känner "tickarna" om man lägger handen/fingret på den!

*Tomgångsventilen sitter under insuget och när den testas så öppnas den helt och släpper helt. Man hör hur det "klonkar" i den då den når ändarna!

*Tändkablarna skall vara kopplade på följade sätt: Från fördelaren (sett framifrån) 1=tänstift längst bak (mot kupén), 2=tänstift näst längst bak, 3=tändstift längst fram (mot kylaren), 4=tändstift näst längst fram.

*Beträffande bränsle...på röret som "spridarna" är anslutna till, löper det en 10cm slangbit som är kopplad till en rund ventil. Koppla loss slangen (ventilsidan mot kupén) och koppla på en längre slang som går ner i en flaska! Det blir en högt tryck på bensinen! vrid på tändningen samtidigt som du kollar om det kommer bränsle i flaskan.

Gör gärna testet med spridarna först! Är det relät till spridarna som är dött så öppnar inte spridarna = motorn får inget bränsle!
av Ander_s
Jocke S skrev: "Låter huvudpumpen likadant oavsett elvans säkring, ligger problemet antingen i relät (vanligt) eller i förpumpen i tanken (inte heller ovanligt)."

Om reläet är paj går väl inte huvudpumpen??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Jocke S skrev: "Låter huvudpumpen likadant oavsett elvans säkring, ligger problemet antingen i relät (vanligt) eller i förpumpen i tanken (inte heller ovanligt)."

Om reläet är paj går väl inte huvudpumpen??
Relät har två brytare, en till förpump och en till huvudpump!

Har du utfört testet med spridarna?
av Ander_s
Gjort testet med spridarna. "Smattrar" rejält däremot osäker på om jag känner alla. Kände vibrationer i själva "huvudröret" men lite mer osäker hur det ska kännas vid förgreningarna (med kontakt på)?

Tomgångsventil klonkade sedan var det ett tickande ljud på slutet, kallstartsventilen?

Tog även bort 11:ans säkring, ingen skillnad i ljud från huvudpumpen.

Var själv så jag kunde inte lyssna genom tanklocket.

Tog bort en slangstump som satt längst mot bilens front på spridarna i en rund "klump" (cylinderformad ca 4-5 cm i diam och 5-6 cm lång), massor av slangar svårt att veta vilken man ska ta bort, nu när jag läser din instruktion tror jag dock jag borde tagit bort slangen på andra sidan samma ventil :???:

Provade även spruta stargas direkt in i luftintaget. Inte ett liv. Borde den inte huckra till på startgas även om den ej får soppa?

Kan trasigt relä/tankpump ge stendöd bil även med fulltank?

Tror jag ska prova köpa nytt relä då det verkar vara absolut vanligaste felet när man läser här på forumet. Trodde dock inte det kunde vara det när huvudpumpen funkar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Att motorn inte tänder till då den får startgas genom luftintaget, beror på tändningen i motorn. Du skrev aldrig om du bytt fördelare + rotor!
av Ander_s
Fördelare, rotor, tändkablar är nybytta av förra ägaren man skall dock inte utgå från att det fungerar för det..som jag gjort.. :oops: Har testat med tändkabeln från tändspolen och haft gnista, när jag testade idag var där dött och likaså stiften..Ridå!!

Då har vi väl isolerat felet till tändspole, tändlägesgivare eller tändmodul. Tänkte börja med att köpa ny tändspole.. Finns det nåt enkelt sät och kolla var felet sitter??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Fördelare, rotor, tändkablar är nybytta av förra ägaren man skall dock inte utgå från att det fungerar för det..som jag gjort.. :oops: Har testat med tändkabeln från tändspolen och haft gnista, när jag testade idag var där dött och likaså stiften..Ridå!!

Då har vi väl isolerat felet till tändspole, tändlägesgivare eller tändmodul. Tänkte börja med att köpa ny tändspole.. Finns det nåt enkelt sät och kolla var felet sitter??
Sen är ju frågan ifall den förra ägaren använde originaldelar eller pirat?
Tändsystemet är ett känsligt kapitel...enligt egen erfarenhet!
Jag tycker att du gör rätt i att testa med en annan tändspole! Det finns även ett kraftsteg som sitter monterat framme på vänster innerskärm. Denna har ett brett kontaktstycke och sitter med två skruvar i innerskärmen.

Jag kan bara be dig att handla originaldelar! Piratdelar kan (om oturen är framme) orsaka mer skada än nytta!
av Ander_s
Felet löst!!!!

Det var impulsgivaren som lagt av. Pratade med en mekaniker jag träffade på mekonomen igår, han trodde på impulsgivaren, blev dock osäker när jag sa att jag hade 1-1-1 på analysen. Trodde då också på tändspole. De hade inga tändspolar så jag köpte en impulsgivare utifall. Åkte på Volvo, de hade inte heller tändspole hemma, pratade med en mekaniker jag känner där, impulsgivaren brukar ge 2-1-4 om den är paj sa han, alltså mer troligt tändspolen men tändspolen går ytterst sällan sönder sa han, :?:
For på skroten och köpte tändspole (mot bakgrund att de sällan går sönder kan man väl köpa där). Där trodde killen på impulsgivaren, jordfel syns inte alltid i analysen sa han. Hem bytte tändspole, ingen förbättring...
Drog ur kontaktstycket til impulsgivaren, körde en analys, fortfarande 1-1-1?! Bytte impulsgivare, bilen gick igång direkt!!!
Härligt! Tusen tack för all hjälp, innan jag var in på detta forum visste jag ej ens vad en impulsgivare var.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]