- sön 27 jan 2013, 01:39
lennarte skrev:Sant, men varge gång problem har visat sig, så har jag mätt med multimetern mellan batteri å kaross å motor de varit ok, har haft loss minus kabeln från batteriet å kollat, ingen ärjning eller liknande, har ruckat på bilen med växel i utan direkt resultat. Ska putsa lite på skon imon eller idag men allt annat funkar felfritt, belysning, stereo, slutsteg etc även vid startproblemen.Jordningen är= batteri-kaross-motorUrsäkta min envishet om detta, men jag har varit med om det såå många gånger. När du kopplar mellan batteri och motor, är du absolut säker att det är riktig kontakt mellan batteri och kabelsko? När man sätter en startkabel på batteriet, sätter man ju den på batterikabelskon . Då vet man ju fortfarande inte om där är kontakt mellan batteriet och kabelskon. Startmotorn har ju "direktkontakt" mellan batterikabelskon och motorn, så länge inte den fungerar, är det inte lönt att "spekulera" i andra fel. Det kan ju vara andra fel på startmotorn än problem med kolen, om kransen på svänghjulet är väldigt sliten kan drevet i startmotorn hamna "kugg mot kugg" och då blir det "bara" ett klick och inte mer. Då kan man "rucka" på bilen med växel i, så brukar det fungera sedan, men detta fel är inte så vanligt.
Jag gar testat koppla jord direkt mellan motor å batteri utan resultat.
Mvh
Lennart
- By Edwe