Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet inte exakt med ditt spjällhus men det kommer i alla fall två slangar från EVAP, varav en är vacuumslang) och en från BränsleTrycksRegulatorn (BTR) om jag minns rätt. Det är viktigt att deras kanaler är fria.

Mvh GK
av busmicke
Knacka gansa hårt på motorn o se vad som händer, vanligt att dom kärvar testa o spraya i wd40 eller nå med motorn igång får hålla den på varv så dne inte dör dränk på bra. Annars kan man ta isär motorn o vri spolen ett halvt varv. men prova o knacka vanligt att dom kärvar. Har varit med om samma flera gånger på olika bilar o oftast så räcker de me o knacka.
av volvo740gle87
förmodar att du syftar på kallstartsmotorn och den har jag sprytat 5-56 i men får väll prova att knacka på den med. får väll också ta tryckluft och blåsa igenom slangarna då och se om det blir bättre 8)
av busmicke
volvo740gle87 skrev:förmodar att du syftar på kallstartsmotorn och den har jag sprytat 5-56 i men får väll prova att knacka på den med. får väll också ta tryckluft och blåsa igenom slangarna då och se om det blir bättre 8)
Problemet e att de kan erja igen i själva elektroniken då kan du blåsa o spraya dig less. Skaffade en 945.a härom veckan som har exakt dina symptom förutom att den hänger sig på 1500varv ibland=inge kul me automat få då gå ut o knacka på den tills den sänker sig =( Ids dock inte krångla mer så jag byter tomgångs motor ist Men ha bytt ett x antal ggr på oplarna (samma funktion)
Användarvisningsbild
av emwtur
volvo740gle87 skrev:förmodar att du syftar på kallstartsmotorn och den har jag sprytat 5-56 i men får väll prova att knacka på den med. får väll också ta tryckluft och blåsa igenom slangarna då och se om det blir bättre 8)
"tomgångsmotorn" är det väl som kan strula - 5-56 är ingen vidare smörjning - rengöring och deo :)
i med lite "riktig" olja också !
/emwtur
av volvo740gle87
busmicke skrev:
Problemet e att de kan erja igen i själva elektroniken då kan du blåsa o spraya dig less. Skaffade en 945.a härom veckan som har exakt dina symptom förutom att den hänger sig på 1500varv ibland=inge kul me automat få då gå ut o knacka på den tills den sänker sig =( Ids dock inte krångla mer så jag byter tomgångs motor ist Men ha bytt ett x antal ggr på oplarna (samma funktion)
då kanske vi har samma fel för det händer ibland att min bil hänger sig ganska exagt på 1500rpm
av volvo740gle87
emwtur skrev:
"tomgångsmotorn" är det väl som kan strula - 5-56 är ingen vidare smörjning - rengöring och deo :)
i med lite "riktig" olja också !
/emwtur

okej får prova slänga i lite riktig olja då och se vom det blir bättre
Användarvisningsbild
av päpplet
aha så det är därför min isbil pendlar mellan 1000-1500varv på tomgången :P
av busmicke
päpplet skrev:aha så det är därför min isbil pendlar mellan 1000-1500varv på tomgången :P
Mkt möjligt o wd 40 eller 5-56 duger gott o väl alt kryp olja. men är det själva motorn som ärjat så måste du kanske byta eller plocka isär den o flytta spolen ett havt varv små pilligt men funkar.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]