Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anders1984
Volvo_740_GLT skrev:
Redlös skrev:
morgan76 skrev:Eftersom som jag var in på bilprovningen och frågade om typskylten och dom sa att det var okej så måste jag väl lita på det?
Tänker testa iallafall, bara jag hittar rätt monteringsanvisning.
Typskylten är skit samma, alla uppgifter står på mont.anvisningen. Den kommer du inte undan.. Men det kan inte finnas speciellt många olika fabrikat att välja på. Dom jag kan komma på på rak arm är Biltema och Kovil, utöver original förstås. Kolla respektive tillverkares hemsida, det brukar finnas anvisningar att ladda ner. Så gjorde jag med ett begagnat Biltemadrag på en Audi. Typskylten på det draget var helt oläslig men det var inga problem det heller.
Då gjorde besiktningsmannen tjänstefel för typskylten ska vara läsbar. Det finns ett antal olika tillverkare på drag.
sålänge bilen inte är helbilsgodkänd behöver det inte sitta en typskylt på.

jag flyttade över min krok från min ena 960 -91 till min andra för att regga.. allt jag tog med mig var mont. anvisning från monoflex hemsida, det är den kroken som liknar volvo orginal mest.

besgubben sa att det inte var några probs utan produktskylt. hade däremot bilen varit helbilsgodkänd hade det inte gått. och ja, nya bult är det som gäller.
av Volvo_740_GLT
Typskylten är skit samma, alla uppgifter står på mont.anvisningen. Den kommer du inte undan.. Men det kan inte finnas speciellt många olika fabrikat att välja på. Dom jag kan komma på på rak arm är Biltema och Kovil, utöver original förstås. Kolla respektive tillverkares hemsida, det brukar finnas anvisningar att ladda ner. Så gjorde jag med ett begagnat Biltemadrag på en Audi. Typskylten på det draget var helt oläslig men det var inga problem det heller.[/quote]

Då gjorde besiktningsmannen tjänstefel för typskylten ska vara läsbar. Det finns ett antal olika tillverkare på drag.[/quote]

sålänge bilen inte är helbilsgodkänd behöver det inte sitta en typskylt på.

jag flyttade över min krok från min ena 960 -91 till min andra för att regga.. allt jag tog med mig var mont. anvisning från monoflex hemsida, det är den kroken som liknar volvo orginal mest.

besgubben sa att det inte var några probs utan produktskylt. hade däremot bilen varit helbilsgodkänd hade det inte gått. och ja, nya bult är det som gäller.[/quote]

Jag har precis varit i kontakt med bilprovningens kungtjänst och när du ska regga en bil med drag så ska typskyltet vara läslig samt att monteringsanvisningen vara, mont.anvisningen behöver inta vara med när du monterar ett nytt originaldrag.
Byter du drag på en bil som är reggad med med drag behöver inte typskylten finns... Så detta är vad bilprovningen svarar med
av Redlös
Volvo_740_GLT skrev: Jag har precis varit i kontakt med bilprovningens kungtjänst och när du ska regga en bil med drag så ska typskyltet vara läslig samt att monteringsanvisningen vara, mont.anvisningen behöver inta vara med när du monterar ett nytt originaldrag.
Byter du drag på en bil som är reggad med med drag behöver inte typskylten finns... Så detta är vad bilprovningen svarar med
Dom flesta besiktningstekniker är INTE paragrafryttare, utan gör sitt jobb med en hel del sunt förnuft. Kan dom se att jobbet är riktigt utfört och det finns nån form av uppgifter på kroken så är det sällan nåt problem.
Användarvisningsbild
av morgan76
Hittade monteringsanvisning på Brink.se som såg ut att kunna vara av rätt sort. Nya bult blir det och ny kontakt.. sen besiktning på torsdag.
Ska bli spännande :)
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]