Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag glömde skicka med länken i inlägget ovan. Det är Denna typ av värmare jag menar, monteras i nedre kylarslangen mot vattenpumpen. Lättare att montera, men mindre effektiv. Kompenserar kanske det med högre effekt. Denna är på 600W, har för mig min blockvärmare (under grenröret) är på 300W
https://www.mekster.se/motorvarmare-sla ... W8QAvD_BwE
Användarvisningsbild
av adam90040
Aaa den såg lätt att montera ut, det står inte att den passar på min bil efter att jag har knappat in reg nummret men du kanske hade provat den?
av Amarace
TioTusenKRBil skrev:Blir ju billigare att köpa en defa blockvärmare som är bättre samt inte svår alls att installera.
.
Fast installerar man som du beskriver går det ju inte alls, för det är inte så man gör.
"Frostpluggen" borrar man hål i och bänder loss, den vilar ju mot en falskant, så att knacka in och bända loss fungerar ju inte.
Och värmaren med o-ring/gummitätning måste ju självklart skruvas fast, hur ska den annars hållas fast. Defa brukar ha en pinnskruv med mutter i mitten som går till en vinklad plåtbit inuti blocket som vinklar ut sig när man drar åt muttern
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns 2 typer frostpluggar. Den som sitter i blocket under grenröret på dessa mototer är en kupad bricka med en kant bakom som som sätts fast genom att man sätter den på plats och "spänner ut" den genom att med en kulhammare knacka in i mitten på brickan. Denna typ tar man bort genom att borra hål i den och bryter ut med en dorn eller mejsel.
418677_1.jpg
418677_1.jpg (75.56 KiB) Visad 299 gånger
Den andra typen ser ut som en skål och den tar man bort genom att knacka in i en sida och den viker sig då utåt i motsvarande kant och plockas då lätt ut med en polygrip. På dessa block finns ingen kant bakom och gör man fel kan pluggen försvinna in i blocket.
shopping.jpeg
shopping.jpeg (35.44 KiB) Visad 299 gånger
av TioTusenKRBil
Jag är inte helt 100 om min beskrivning för installation är korrekt faktiskt men poängen är att du kan göra det själv och det svåraste är någ att få elen att bli snyggt.
Användarvisningsbild
av lennarte
På min förra bil (144 -72) som farsan köpte 1982 satt där en motorvärmare. Han använde aldrig den, och inte dottern (hon som nu har Hyundai) som hade den efter honom heller. När jag övertog den (motorn tog slut) så byter jag motor på den och plockade över motorvärmaren. Testade den först och den fungerade. Skulle då sätta i kupevärmaruttag, men det fanns inga delar att köpa som passade så jag tog en "vanlig" grå rund utomhus vattentät koppling dosa och kopplade in intagskabeln, motorvärmaren och kabeln till kupeuttaget. Satte en maskinkabel skyddslang (modell duchsslang) och drog in kabeln via rambalken. Funkade kanon dom åren jag hade den (c:a 2001 - 2008). Funkade bra även när jag körde på etanol. Dock kunde jag inte utan att bygga om förgasaren köra med den under 5 - 6 minusgrader. Så jag körde på bensin när det var kallt. Men det var varmt i bilen.... 😄😄
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]