Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Skulle dock inte rekommendera den metoden för felsökning vid kortslutning :shock:
Direkt kortslutnig, nej det kan kanske förstöra shunten. Håller man i den lär du märka det, den blir väldigt varm :roll: Annars är den väldigt "förlåtande" och så har jag bara 0,75 mm² kabel så antingen lödningen eller kabeln brinner upp först. Tanken är ju annars att mäta hur många A som passerar och använda uteslutningsmetoden vid kända källor- Är det direkt kortis "ryker" ju säkringen innan man "får i" den, men det fick jag inte uppfattningen om att det var i detta fall. När det gäller "dragkopplingen" så kan P-ljuset vara kopplat via tändningen för att slippa gå genom glödtrådsvakten. Är det denna kabel du menar?? Har du då kopplat bort kablarna vid kopplingsdosan bak går ju kabeln under mattan (vid ordinarie kabelhärva) från elcentralen och hela vägen bak, och den får i så fall ström direkt vid "tändningspåslag". Är det kopplar genom (alltså "tjyvat" där bak) glödtrådsvakten så kan den vara felet. Det är ganska lätt att lossa och dra ut och vända på hela elcentralen så man kan se alla kopplingarna på baksidan säkringarna (även reläerna och glödtrådsvakten). Är där då en kabel som det går väldigt mycket mer ström än normalt så brukar det synas.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag avser inte volt- eller strömmätning utan kontroll om man får utslag när man inte borde få det. Jag menar alltså Ohm-mätning eller kontinuitetsmätning (Vid kontakt piper multimetern).

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Glödtrådsvakten sitter bland reläerna. Den är rund, så är lätt att skilja från övriga.

Korrekt metod att koppla in elsatsen till draget på Volvo 940 är att ansluta den till det förberedda kontaktstycket som finns där bak. Då fungerar allt precis som man vill, och glödtrådsvakten blir inte inblandad. Det finns ingen anledning att göra fulkopplingar. Tyvärr finns det många som inte vet det och fulkopplar ändå. Tydligen hör den här bilens tidigare ägare dit. Fulkopplingarna är ofta hopplösa att reda ut i efterhand.
lennarte skrev:
NilsO skrev:Skulle dock inte rekommendera den metoden för felsökning vid kortslutning :shock:
Direkt kortslutnig, nej det kan kanske förstöra shunten.
Det är inte främst shunten jag skulle oroa mig för, utan bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Det är inte främst shunten jag skulle oroa mig för, utan bilen.
Nää, det ä ingen fara :lol: Shunten fungerar som ett motstånd och skulle det var direkt kortis så stryker nog shunten. Man kan ju sätta en säkringshållare i serie som säkerhet och använda en valfri säkring. Jag använde den när jag felsökte min 745-a när jag monterat en "ny" elcentral. Där var det säkringshållaren till "rumpvärmaren" som bränt sönder. Kom inte på var det var, men den har inte fungerat på 20 år, kan varit en "gammal skada". Sedan var det säkringen till värmefläkten , och "klassikern" säkringen för elfläkten till kondensorn. Men på alla ställen var strömmen under eller mycket under vad rekommenderad säkring var, och det har fungerat sedan dess. Säkringen till kondensorfläkten får jag ta på mig skulden själv. När jag fick bilen funkade inte AC-n och kylaren var bytt till en utan elkontakten. När jag väl fått fart på AC-n måste ju kylfläkten också fungera annars kan det gå sönder av den anledningen. Så jag tog en kylfläkt från en Ford Scorpio med V6 motor (där satt 2 st så jag har en i reserv) och kopplade ihop kablarna när jag körde varma sommardagar så fläkten gick alltid då. Det blev lite mycket, kanske. Har numera en kylare med elkontakt och allt fungerar som det ska..... :lol:
av Rådlös
Glödtrådsvakten skall varna om någon lampa är sönder. Den varnar inte om något av blinkljusen är trasigt, men annars tror jag den varnar för alla lampor som lyser på utsidan.
av NilsO
Glödtrådsvakten kan inte ha med säkring 9 att göra.

Men: Den övervakar positionsljus bak, bromsljus och halvljus fram. Den kom på 240 nån gång på 1970-talet och är en klassisk Volvofiness.

Strömmen till varje övervakad glödlampa passerar genom varsin spole inne i glödtrådsvakten. De sex spolarna är ordnade så att om allt funkar så tar magnetfälten som bildas ut varandra, dvs det uppstår inget magnetfält alls. Om det uppstår obalans pga en trasig lampa så tar magnetfälten inte ut varandra. Då sluts en brytare, som i ett relä, och kontrollampan för trasig glödlampa tänds.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så här ser min A mätare ut
A mätare.JPG
A mätare.JPG (105.43 KiB) Visad 1968 gånger
När jag letade efter den så hittade jag denna i samma låda
A mätare4.JPG
A mätare4.JPG (105.4 KiB) Visad 1968 gånger
så jag har kanske "tänkt till" en gång i tiden. Närbild på säkringen
A mätare2.JPG
A mätare2.JPG (91.65 KiB) Visad 1968 gånger
Jag hade fel om kabeln, det är 1,5 mm så det är nog därför jag köpt en säkringshållare. Jag har 40A säkringar av denna storlek till båten så en (eller fler ?) får jag nog låna där- Ska löda i denna så det är säkert att använda :-} :lol:

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]