- tis 14 mar 2017, 10:04
#1157810
Skulle dock inte rekommendera den metoden för felsökning vid kortslutning :shock:
Moderator: Moderatorer
NilsO skrev:Skulle dock inte rekommendera den metoden för felsökning vid kortslutning :shock:Direkt kortslutnig, nej det kan kanske förstöra shunten. Håller man i den lär du märka det, den blir väldigt varm :roll: Annars är den väldigt "förlåtande" och så har jag bara 0,75 mm² kabel så antingen lödningen eller kabeln brinner upp först. Tanken är ju annars att mäta hur många A som passerar och använda uteslutningsmetoden vid kända källor- Är det direkt kortis "ryker" ju säkringen innan man "får i" den, men det fick jag inte uppfattningen om att det var i detta fall. När det gäller "dragkopplingen" så kan P-ljuset vara kopplat via tändningen för att slippa gå genom glödtrådsvakten. Är det denna kabel du menar?? Har du då kopplat bort kablarna vid kopplingsdosan bak går ju kabeln under mattan (vid ordinarie kabelhärva) från elcentralen och hela vägen bak, och den får i så fall ström direkt vid "tändningspåslag". Är det kopplar genom (alltså "tjyvat" där bak) glödtrådsvakten så kan den vara felet. Det är ganska lätt att lossa och dra ut och vända på hela elcentralen så man kan se alla kopplingarna på baksidan säkringarna (även reläerna och glödtrådsvakten). Är där då en kabel som det går väldigt mycket mer ström än normalt så brukar det synas.
lennarte skrev:Det är inte främst shunten jag skulle oroa mig för, utan bilen.NilsO skrev:Skulle dock inte rekommendera den metoden för felsökning vid kortslutning :shock:Direkt kortslutnig, nej det kan kanske förstöra shunten.
NilsO skrev:Det är inte främst shunten jag skulle oroa mig för, utan bilen.Nää, det ä ingen fara :lol: Shunten fungerar som ett motstånd och skulle det var direkt kortis så stryker nog shunten. Man kan ju sätta en säkringshållare i serie som säkerhet och använda en valfri säkring. Jag använde den när jag felsökte min 745-a när jag monterat en "ny" elcentral. Där var det säkringshållaren till "rumpvärmaren" som bränt sönder. Kom inte på var det var, men den har inte fungerat på 20 år, kan varit en "gammal skada". Sedan var det säkringen till värmefläkten , och "klassikern" säkringen för elfläkten till kondensorn. Men på alla ställen var strömmen under eller mycket under vad rekommenderad säkring var, och det har fungerat sedan dess. Säkringen till kondensorfläkten får jag ta på mig skulden själv. När jag fick bilen funkade inte AC-n och kylaren var bytt till en utan elkontakten. När jag väl fått fart på AC-n måste ju kylfläkten också fungera annars kan det gå sönder av den anledningen. Så jag tog en kylfläkt från en Ford Scorpio med V6 motor (där satt 2 st så jag har en i reserv) och kopplade ihop kablarna när jag körde varma sommardagar så fläkten gick alltid då. Det blev lite mycket, kanske. Har numera en kylare med elkontakt och allt fungerar som det ska..... :lol:
1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]
Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]