Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vad tror ni? :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det verkar ju som styrenheten drar den till jord hela tiden och inte bara när den ska...
Kör du med ventilen urkopplad nu? Går den riktigt i övrigt skulle jag inte byta styrenhet bara för det. Det går ju alltid att sätta en knapp på kabeln om man skulle få problem med kallstart...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Det verkar ju som styrenheten drar den till jord hela tiden och inte bara när den ska...
Kör du med ventilen urkopplad nu? Går den riktigt i övrigt skulle jag inte byta styrenhet bara för det. Det går ju alltid att sätta en knapp på kabeln om man skulle få problem med kallstart...
Ventilen är urkopplad! Motorn går...bra! Tomgången är en aning jobbig imellanåt...Vilket inte är helt ovanligt. Jag misstänker att tempgivaren ger felaktiga signaler till styrenheten!?

Tomgångsventil, spjällhus, flamfälla och luftslangar är renjorda...
Nya stift, tändkablar, fördelare, rotor och luftfilter!
Inga felkoder. Allt verkar funka enl. 2-trycks på diagnossystemet.

Tomgångssymptom: Då bilen står stilla på tomgång, kan den sporadiskt börja varva upp motorn (som om man pumpar på gaspedalen)
Kan ibland tycka synd om den där gamla tanten som går över övergångstället, då min bil står och rusar motorn... (wroom-wroom-wroooom o.s.v.) Nästa gån står man kanske vid sidan av en bitter konstapel!?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, skadar nog inte att ta en titt på tempgivare + kablar...
av elanen
Låter som om felet är impulsgivaren som är väck. Hade exakt samma konstiga fel under en lång period. Inte föränn den la av helt kom felet fram. Är en rätt enkel och billig operation om man byter själv.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Mmm, skadar nog inte att ta en titt på tempgivare + kablar...
En ny tempgivare kostar inte en förmögenhet och eftersom jag så länge haft misstankar om att den är dålig, så känns det säkrast i att byta ut den!
elanen skrev:Låter som om felet är impulsgivaren som är väck. Hade exakt samma konstiga fel under en lång period. Inte föränn den la av helt kom felet fram. Är en rätt enkel och billig operation om man byter själv.
Nu när du skriver det, så minns jag även att jag hade en felkod på imulsgivaren för några månader sedan. Nollade koden och sedan dess har den inte visat sig! Misstänkte att det var en tillfällighet, men den kanske även den är på upphällningen!? Den kostar ju heller ingen förmögenhet, så den byter jag samtidigt med tempgivaren!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det finns visst två typer av tempgivare, blå & svart...

Är båda till motorstyrningen, eller är den ena till tempmätaren?

Den till motorstyrningen sitter ju inte placerad så man hoppar av glädje om man måste krångla sig in och kolla färgen på den! :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
LH2.2 - Tempgivare med motståndet mellan stiften.

LH2.4 - Två motstånd i givaren, mellan varsitt stift och jord. Ett till bränsle- och ett till tändsystemet.

90-tal = LH2.4
2.2 fanns fram till 88, lättast att känna igen på att det inte har diagnosuttag.

Mät den gamla innan du köper en ny!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:LH2.2 - Tempgivare med motståndet mellan stiften.

LH2.4 - Två motstånd i givaren, mellan varsitt stift och jord. Ett till bränsle- och ett till tändsystemet.

90-tal = LH2.4
2.2 fanns fram till 88, lättast att känna igen på att det inte har diagnosuttag.

Mät den gamla innan du köper en ny!
Jag har LH2.4.
Mätte givaren nu... (motorn var halv-varm) och resistansvärdet på stift vs. jord = 594ohm (stift 1) & 596ohm (stift 2). Det känns ju som om givaren var ok. Båda motstånden visar relativt jämnt!
Användarvisningsbild
av Sparkz
-10º = 8260-10580 Ohm
+20º = 2280-2720 Ohm
+80º = 290-364 Ohm

Verkar ju ok...

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]