Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffejl
Hej! jag har en 745a 90a GLT 16V som små rycker eller midssar någonstans vid gaspdrag/acselration. Jag har nu bytt det mesta av förslitningsdelar och jag har även haft hjälp mot ryckig gång i tanken. Vad kan detta bero på????? mvh från ulf.
av uffejl
Tack ditt tips! jag är ganska säker på att min inte tar tjuvluft från tanken och fram till fördelningsröret för jag har bytt armatur i januari på grund av läck och då är jag säker på att han drog tjuvluft för pumen mitt under lät mycket högt men den låter inte så mycket efter armaturbytet. Jag efterlyser fler tips på orsaker till smårycker/missar. Mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
tjuvluft? spruta med startgas på olika ställen i motorn där den kan tänkas dra tjuvluft, te.x insugspackningen, spridarnnas pakcningar mm. låt motorn stå på tomgång när du gör detta, startgasen har väldigt hög oktanhalt så du kommer märka skillnad på tomgången om du hittar en läcka. det är ju nästan säkert nått me ditt bränslesystem som är vajsing
av uffejl
Jag har spryat med stargas och insugspackningen har läckt men är bytt för ca 3veckor sedan men jag kan spraya en gång till runt exempelvis spridare men jag behöver ha mera tips!!!!!! när en mekaniker igår hade min bil uppe på liften och skulle byta bränslefilter så upptäckte både han och jag att slangen från filtret och fram var böjt och inklämt så det var nog mindre än halv genomsrömning, detta måste ha varit länge och jag har bara haft min bil sen i början på desember, kan den böjda slangen ha skadat styrboxen????? med tanke på att det måste ha blivigt fel bränsletryck. Mvh från ulf.
av Kena
Jag bytte spridare på min, den gick ryckigt på låga varv och blev som ny sedan. Gick även snålare efter ingreppet.
av uffejl
Hej! det låter mycket intressant det där med spridar bytet. hur var din bil på alla värden innan du bytte spridare???? köpte du begagnade spridare????? har du en 16ventilare???? Har du något tips på var jag kan köpa spridare billigt????? Mvh från ulf.
av Kena
Köpte på Mekonomen=Bosch=samma som original, var en 85:a med B230E inopererad alltså varken cat eller 16V. Ang värden kommer jag inte ihåg om det var ngn skillnad, bilen är dessutom såld.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]