Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag har förstått att en del av er här vet en hel del om Volvo 740, det är så att min farsa har en Volvo 740 87,a med B230F motor, och den har lite skum tomgång och jag vill så gärna kunna lösa problemet då den är jobbig att köra i köer i göteborg, för den typ rycker vid låga hastigheter precis som om den inte tänder?

Men nu till frågan det är så att när han startar bilen på morgonen när den är kall så är tomgången på 900 varv vilket Bilia säger att det ska vara, men när bilen blivit varm då går den upp på 2000 varv på tomgång men om han däremot trampar till gasen så går tomgången ner till 900 för att sedan direkt gå upp till 2000 igen, det som är konstigt är att den är helt normal när den blivit kall och kallstartas och att problemet finns bara när den är varm,

Jag är tacksam för om nån här vet vad det kan vara, vad kan jag kolla på bilen till att börja med? jag kan själv en del om bilar men kan inte lösa detta. och då det inte går att läsa felkoder på 87 orna så vet jag ju inte vad jag ska kolla.

Jag vet att slangen från luftburken fram till spjällhus är trasig på ett ställe, och där den är trasig är där slangen från vevhusventilationen kommer till slangen från luftburken, ska jag börja med att fixa den och se om det hjälper? eller har ni nåt förslag vad jag kan kolla eller vad som brukar vara fel? nån som vart med om det förut?

TACKSAM FÖR SVAR
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tjuvluft (från otäta packningar eller trasiga slangar etc.) är inget vidare!
Fixa läckagen på insugssidan först. När du tror att du tätat allt, kör du motorn varm och låter motorn gå på tomgång medan du sprutar startgas runt insugspackning, spridare, luftslangar etc. till luftfiltret. Finns det en läcka så hörs det på motorns gång, då startgasen tränger in! Om så är fallet, täta även denna läcka!
Användarvisningsbild
av andreas88
jaha. då ska jag ta och titta efter läckage på insugssidan då. men jag har hört att luftmassemätaren kan vara boven i dramat, nån som vet hur jag kan testa om den fungerar? några mer tips på vad som kan vara felet?
spjällhuskontakten den klickar när den ska vid tomgång och fullast. och spjällhuset har jag gjort rent i går och där vart det rent jag justerade även spjällskivan såg att den hade ett ganska så stort mellanrum. kan jag justera med tomgångsskruven, men hjälper det om jag inte åtgärdar vad det är som är fel?

är det nåt annat jag kan plocka ner från bilen och kontrollera?

Tar tacksamt emot alla förslag med tips och eventuella lösningar, nån som haft samma problem?
Användarvisningsbild
av andreas88
tackar för länken men hade vart bättre om den gått och öppna
Användarvisningsbild
av fribbe_740
andreas88 skrev:tackar för länken men hade vart bättre om den gått och öppna
de va en skitbra sida, men du behöver adobe acrobate reader tror jag? är pdf-filer så då behöver man det programmet.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]