Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alvsbyn
Har en Volvo 745:a -87 och ska byta olja, problemet är att jag inte vet hur mycket jag ska fylla i.
Visst, jag kan mäta den mängd jag tappar bilen på men det känns lite jobbigt, så om någon vet exakt hur mycket man skall fylla vore jag tacksam.

/ Robban
Användarvisningsbild
av lilleman
hej 4-liter inklusive filter mvh/roger :D
av Addekarlsson
Slå i 3,85 liter, låt sjunka, kolla stickan. Det är inte ofta man behöver fylla på 4 liter. Överfyller man, så mår inte motorn bra, då det blir för mycket olja att ta hand om, vilket kan i extrema fall leda till brustna packningar.

Står för övrigt i instruktionsboken, om du har en sån. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av lilleman
Addekarlsson skrev:Slå i 3,85 liter, låt sjunka, kolla stickan. Det är inte ofta man behöver fylla på 4 liter. Överfyller man, så mår inte motorn bra, då det blir för mycket olja att ta hand om, vilket kan i extrema fall leda till brustna packningar.

Mvh/ Adde
min 230f står exakt på maxstrecket med 4-liter inkl filter :) mvh/roger
Användarvisningsbild
av lilleman
lilleman skrev:
Addekarlsson skrev:Slå i 3,85 liter, låt sjunka, kolla stickan. Det är inte ofta man behöver fylla på 4 liter. Överfyller man, så mår inte motorn bra, då det blir för mycket olja att ta hand om, vilket kan i extrema fall leda till brustna packningar.

Mvh/ Adde
min 230f står exakt på maxstrecket med 4-liter inkl filter :) mvh/roger
du har rätt adde jag glömde att min bil har oljekylare :oops: vet inte varför har funderingar på att ta bort den mvh/roger
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]