- sön 22 dec 2013, 00:01
Wynns har jag provat i en mycket igensatt motor.
Oljan var inte byt på 5 år enligt ägaren.
Lätt förskräcklig och din ser jätte ren ut jämfört med den som var tjocka lager med svart gegga i när man titta ner, samt hela oljestickan var full med bränd olja.
Inga hydrallyftare fungerade.
En stor fara på såna motorer är min erfarenhet att dom kan skära när man väll byter olja för att det blir stop i dom. Så bäst är ju att man öppnar trång och ventilkåpan och skrapar ur så mycket som möjligt innan byte. (På din ser det förhållande vis fint ut så känns inte nödvändigt tycker jag utan att för den delen ta något ansvar för detta omdöme satt utifrån bilden.
Men åter till ämnet.
Gjorde så här på den motorn där oljan inte var byt på 5 år.
1. Köpte Biltemas billigaste olja 20 liter. Varm körde bilen
2. Tömde gamla oljan hällde i ny olja tills det låg på minimum på Stickan. (Onödigt att slösa i onödan) starta den några minuter.
3.tömde oljan som då redan var koll svart byte olje filter.
4. Hällde i ny olja + Wynns engine cleaner.
5. Körde bilen i 15 minuter. Efter 5 minuter hörde man att den började låta lite mjukare inte riktigt lika diesel aktigt som innan. Efter 10 minuter var den nästan helt tyst i motorn. Hydrallyftarna hade börjat fungera för att tystna och vara helt tysta vid 15 minuters gång.
6. Tömde oljan som var mycket svart.
7 hällde åter i till minimum på Stickan för att blanda runt eventuellt kvarvarande rengöringsmedel med ny olja.
8. Tömde igen och byte filter samt fyllde på ny olja.
Klart. Och motorn lätt helt som ny igen. Helt otroligt tyckte ägaren med som inte själv trodde att det skulle gå att få den tyst igen.
Skar inte heller efter ett tag.
Med vänlig hälsning,
Andis