Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jodå. I med helsyntet och varva motorn 15 min. Töm ur oljan och rena den med en raggstrumpa. I med oljan igen.
Fortsätt så tills inga avlagringar följer med oljan. Simsalabim och saken är Oscar :D
av Andis
Wynns har jag provat i en mycket igensatt motor.
Oljan var inte byt på 5 år enligt ägaren.
Lätt förskräcklig och din ser jätte ren ut jämfört med den som var tjocka lager med svart gegga i när man titta ner, samt hela oljestickan var full med bränd olja.
Inga hydrallyftare fungerade.

En stor fara på såna motorer är min erfarenhet att dom kan skära när man väll byter olja för att det blir stop i dom. Så bäst är ju att man öppnar trång och ventilkåpan och skrapar ur så mycket som möjligt innan byte. (På din ser det förhållande vis fint ut så känns inte nödvändigt tycker jag utan att för den delen ta något ansvar för detta omdöme satt utifrån bilden.

Men åter till ämnet.

Gjorde så här på den motorn där oljan inte var byt på 5 år.
1. Köpte Biltemas billigaste olja 20 liter. Varm körde bilen
2. Tömde gamla oljan hällde i ny olja tills det låg på minimum på Stickan. (Onödigt att slösa i onödan) starta den några minuter.
3.tömde oljan som då redan var koll svart byte olje filter.
4. Hällde i ny olja + Wynns engine cleaner.
5. Körde bilen i 15 minuter. Efter 5 minuter hörde man att den började låta lite mjukare inte riktigt lika diesel aktigt som innan. Efter 10 minuter var den nästan helt tyst i motorn. Hydrallyftarna hade börjat fungera för att tystna och vara helt tysta vid 15 minuters gång.
6. Tömde oljan som var mycket svart.
7 hällde åter i till minimum på Stickan för att blanda runt eventuellt kvarvarande rengöringsmedel med ny olja.
8. Tömde igen och byte filter samt fyllde på ny olja.
Klart. Och motorn lätt helt som ny igen. Helt otroligt tyckte ägaren med som inte själv trodde att det skulle gå att få den tyst igen.

Skar inte heller efter ett tag.

Med vänlig hälsning,
Andis
Vojje skrev:jodå. I med helsyntet och varva motorn 15 min. Töm ur oljan och rena den med en raggstrumpa. I med oljan igen.
Fortsätt så tills inga avlagringar följer med oljan. Simsalabim och saken är Oscar :D
Något sånt hade jag ju tänkt. Rena med en raggstrumpa var väl lite blattemek! :)
Andis skrev:Wynns har jag provat i en mycket igensatt motor.
Oljan var inte byt på 5 år enligt ägaren.
Lätt förskräcklig och din ser jätte ren ut jämfört med den som var tjocka lager med svart gegga i när man titta ner, samt hela oljestickan var full med bränd olja.
Inga hydrallyftare fungerade.

En stor fara på såna motorer är min erfarenhet att dom kan skära när man väll byter olja för att det blir stop i dom. Så bäst är ju att man öppnar trång och ventilkåpan och skrapar ur så mycket som möjligt innan byte. (På din ser det förhållande vis fint ut så känns inte nödvändigt tycker jag utan att för den delen ta något ansvar för detta omdöme satt utifrån bilden.

Men åter till ämnet.

Gjorde så här på den motorn där oljan inte var byt på 5 år.
1. Köpte Biltemas billigaste olja 20 liter. Varm körde bilen
2. Tömde gamla oljan hällde i ny olja tills det låg på minimum på Stickan. (Onödigt att slösa i onödan) starta den några minuter.
3.tömde oljan som då redan var koll svart byte olje filter.
4. Hällde i ny olja + Wynns engine cleaner.
5. Körde bilen i 15 minuter. Efter 5 minuter hörde man att den började låta lite mjukare inte riktigt lika diesel aktigt som innan. Efter 10 minuter var den nästan helt tyst i motorn. Hydrallyftarna hade börjat fungera för att tystna och vara helt tysta vid 15 minuters gång.
6. Tömde oljan som var mycket svart.
7 hällde åter i till minimum på Stickan för att blanda runt eventuellt kvarvarande rengöringsmedel med ny olja.
8. Tömde igen och byte filter samt fyllde på ny olja.
Klart. Och motorn lätt helt som ny igen. Helt otroligt tyckte ägaren med som inte själv trodde att det skulle gå att få den tyst igen.

Skar inte heller efter ett tag.

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja man har ju sett mer oljekoks än det här kan jag ju säga haha. Exakt som du beskriver har jag tänkt också. Nu kanske inte jag byter olja så många gånger. Men jag ska prova 2 snabba oljeduschar. Då får vi se om den blir ren. Och man vet aldrig, motorn kanske bli lite piggare. :)
av umekille
Såg ventilkåpan på en cittramotor som skurit...ägaren hade bara fyllt på olja.
aldrig bytt olja eller filter på x tusen mil...det var en tjock beckliknande beläggning
i hela kåpan...han hade kört på billigaste ok-oljan som koxat ihop motorn.
Vill man rengöra ordentligt kan man hälla i diesel blandat med lite olja och köra runt
på starten med tändspolen urkopplad låta den rinna ner och tappa ur den. sen i med färsk olja av billigaste sort och köra runt den och sen byta den och starta upp motorn.
Användarvisningsbild
av Ravi
Jonteakerbrett skrev:
Ravi skrev:Jag hade ju inte slängt helsyntet i den gamla motorn
Nä du hade inte gjort det. Men nu har jag gjort det och nu är det så. Och då får man göra det ända rätta, och det är att fixa problemet ;)

Du gör ju som du vill !
Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]