Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har efter en tvärnit igår märkt ett illalåtande skrapande från bakvagnen på min 945 från 94. När man rullar låter det inte så värst mycket, men så fort jag bromsar skrapar det riktigt illa. Är övertygad om att det är bromsarna, dock upptäckte jag idag att om jag svänger skarpt åt höger så skrapar det ännu värre från vänster bak. :???: och när jag bromsar ner bilen till stillastående så precis när bilen stannat till så nyper det till nåt så kopiöst :( det låser sig helt. Och kör man iväg då så skrapar det värre än värst och sen släpper det efter ett par meter. Ingen fälg bak blir dock varm av det. Bilen rullar bra mycket tyngre sen ett par dagar, kunde innan inte stå still utan att hålla på bromsen vid rödljus nu står den still utan att hålla på bromsen. Har sett på vänster skiva bak, att det är som två spår (tänk er ungefär som att nån repar lacken med en skruvmejsel) runt hela skivan.
(Min gamla 740 hade plåt mot plåt på bakbromsarna och dom låste aldrig hjulen) Så tror ni det är bromsarna?
andreas88 skrev: Bilen rullar bra mycket tyngre sen ett par dagar, kunde innan inte stå still utan att hålla på bromsen vid rödljus nu står den still utan att hålla på bromsen. Har sett på vänster skiva bak, att det är som två spår (tänk er ungefär som att nån repar lacken med en skruvmejsel) runt hela skivan.
Har du kollat på bromsklossarna? Helt klart är det dom som är slut (går järn mot järn). Sedan kan det vara så att sista biten av bromsbelägget kan ha lossnat från klossen och ligger och har kilat fast någonstans. Köp nytt till handbromsen också när du byter skivorna, så har du bra bromsar länge.

Mvh
Lennart
Jag bytte handbromsbackar för mindre än 3 månader sen. Så dom behöver nog inte bytas :) Menar du att det skulle kunna vara delar av bromsbelägget till färdbromsen som lossnat och kilar fast? :???: Låter som att jag definitivt inte bör köra den tills jag kollat upp det.
Kan vara sköldarna som börjat rosta sönder och ligger mot, var så på min 965 och jag trodde oxå det var bromsarna, lät hemskt men bytt sköldarna och allt vart bra, dom ligger så nära skivan och kommer lätt emot om dom börjar ge vika, dock bromsade det inte min bil vad jag minns.
Jag bytte handbromsbackar för mindre än 3 månader sen. Så dom behöver nog inte bytas
Då borde du ha sett att där inte var mycket klossar kvar. Det har hänt att handbromsbanden lossnar från backarna också, även på nya (dåligt limmat). Du borde även ha sett att bromssköldarna varit dåliga också i så fall. Beskrivningen av hur det låter stämmer annars ganska bra med att ett av banden har lossnat, förutom det att det hände vid inbromsning (fotbromsen?)

Mvh
Lennart
När jag bytte handbromsbackar så var beläggen inte så dåliga. Som dom uppenbarligen är nu. Bytte båda sköldarna bak samtidigt. Det började vid inbromsning med fotbromsen. Handbromsen fungerar, det låter inte något när jag drar den. Så de torde inte vara den. Ska dock plocka ner och kolla upp allt.
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]