Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av CitoX
hej jag har en 745 med handbroms problem. det är så att jag har bytt vajrarna, backarna och skivorna, jag har kollat så att allt rör sig på rätt sätt har även satt en repsats den som sitter på backaxeln och den sitter riktigt men handbromsen tar inte som den ska, den tar men bara lite grann och allt är fullt uppspänt förstår inte snälla hjälp
av Frasp
Du har inte vänt backarna eller armen som spänner isär dom fel? Det kan man göra nämligen. Det vet jag :P

Och då blir det precis som du skriver.

Mvh Fredrik
av CitoX
allt sitter precis som de ska göra har kollat i volvos service handbok och till och med skrapat fram pilen som sitter på och backarna sitter oxå åt rätt håll...
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Har du pirat bromsbelägg? Då ska du köpa original belägg från Volvo. Det är lite fel mått på de pirat tillverkade nämligen
Detta har varit uppe till debatt ett flertal gånger. Sök på 740 och handbroms. Det viktigaste för att få riktigt bra handbroms är att justeringen innanför askkoppen i mittkonsollen inte ska vara för långt skruvad. Då blir det för dålig hävarm i bromstrumman. När det gäller piratbackar (i alla fall Biltemas) har jag ett flertal gånger fått "svetsa i" på backarna där staget mellan backarna sitter. Ett par mm räcker. Trumman ska precis gå på (med justeringen släppt helt).Sedan tar det någon dag innan det har "slitit till sig" också.

Mvh
Lennart
av Mille740
har du smörjat upp och kollat så excenter (spännarn) mellan bromsbackarna funkar som den ska? hade problem med en 740 som hade dålig handbroms trots bra vajrar och backar men så gick den spännarn trögt så öste på lite olja på den sen var det den bilen jag kört med bäst handbromsverkan ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
gnestakalle skrev:Nedanstående länk gäller byte på en 850 men torde vara giltig även för 740. I länken kan man även läsa om de utskällda Biltemabackarna.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&start=20
Mvh GK
Har dom "gått tillbaka" till en justering? Passar den till 740-modellerna? Om ni har problem med handbromsen, byt till sådana justeringar om det går. Min handbroms tar "perfekt" trots Biltemas backar (men med svetsning). Om dom justeringarna passar (skall försöka skaffa sådana för att prova) så gör så här. Släpp på justeringen innanför askfatet så att backarna ligger emot "stoppet" där vajern går in. Sätt på skivan och justera tills skivan sitter fast (ryck i vajern några gånger så det centrerar sig). Släpp sedan tills det rullar lätt (4 - 5 "hack). Sedan justera (innanför askkoppen) så att spaken blir bra, så har du "världens" handbroms. Då spelar det ingen roll om du har dåliga trummor eller Biltemas backar, det blir bra ändå. Då behöver du inte svetsa på backarna heller, eller ens köpa nya backar. Tänk på att bara justera i trumman istället för på spaken varje gång det behövs, så blir handbromsen lika bra tills det rostar fast igen. Jag slutade jobba " som proffs" innan 850-modellen kom, så jag har ingen erfarenhet av den modellen. Men 140 och tidiga 240 modeller hade justering (den borde kanske passa också)

Mvh
Lennart

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]