gnestakalle skrev:Nedanstående länk gäller byte på en 850 men torde vara giltig även för 740. I länken kan man även läsa om de utskällda Biltemabackarna.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&start=20
Mvh GK
Har dom "gått tillbaka" till en justering? Passar den till 740-modellerna? Om ni har problem med handbromsen, byt till sådana justeringar om det går. Min handbroms tar "perfekt" trots Biltemas backar (men med svetsning). Om dom justeringarna passar (skall försöka skaffa sådana för att prova) så gör så här. Släpp på justeringen innanför askfatet så att backarna ligger emot "stoppet" där vajern går in. Sätt på skivan och justera tills skivan sitter fast (ryck i vajern några gånger så det centrerar sig). Släpp sedan tills det rullar lätt (4 - 5 "hack). Sedan justera (innanför askkoppen) så att spaken blir bra, så har du "världens" handbroms. Då spelar det ingen roll om du har dåliga trummor eller Biltemas backar, det blir bra ändå. Då behöver du inte svetsa på backarna heller, eller ens köpa nya backar. Tänk på att bara justera i trumman istället för på spaken varje gång det behövs, så blir handbromsen lika bra tills det rostar fast igen. Jag slutade jobba " som proffs" innan 850-modellen kom, så jag har ingen erfarenhet av den modellen. Men 140 och tidiga 240 modeller hade justering (den borde kanske passa också)
Mvh
Lennart