Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kompression enbart, speciellt i en turbomotor i sig räcker inte för att förstöra en packning, det krävs mer. Man måste upp i höga cylindertryck (icke att förväxla med kompression) för att man ska kunna förstöra en packning med bara tryck. Ta en stålskala och mätt upp topp / block.

Det är inte så att den får för lite bensin och helt enkelt spikar sönder då?

Sen är det ju frågan om montering med. Har man ett dåligt momnenstaft och drar med så kan det ju bli lite hur som helst.
av volvo944gl
Marlboroman skrev:Kompression enbart, speciellt i en turbomotor i sig räcker inte för att förstöra en packning, det krävs mer. Man måste upp i höga cylindertryck (icke att förväxla med kompression) för att man ska kunna förstöra en packning med bara tryck. Ta en stålskala och mätt upp topp / block.

Det är inte så att den får för lite bensin och helt enkelt spikar sönder då?

Sen är det ju frågan om montering med. Har man ett dåligt momnenstaft och drar med så kan det ju bli lite hur som helst.
vaddå höga cylindertryck?

när denna packning gick sönder så låg vi på motorvägen och körde i 150 hyfsat lungt! och helt plötsligt gick den sönder :/

Kompmätare menar du?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Cylindertryck, eller förbränningstryck är det tryck som bildas när bensin/luftblandningen antänds och det trycket är avsevärt högre än kompressionen.

kompmätare? Nej, nån sån har jag inte pratat om, bara en stålskala (linjal) och momenstnyckel när man drar toppbultarna.
av volvo944gl
moment nyckeln fatta jag. men jag har aldrig hört stålskala (linjal) förut.
moment nyckeln är nog inget fel på. med tanke på att den används på ford nästan varje vecka =)
av FXWG
Du kan kolla med Folkraceshopen i Örebro de säljer topp-packningar för 120 spänn, de funkar utmärkt. Kontrollera att din topp inte är skev, när du ändå måste riva... :)
av volvo944gl
Jag pratade med kompisen som jag skall köpa motorn av.
Han sa KÖP för fan INTE på folkraceshopen. dom kör ju inte med överladd.. ::P
hanföreslog kgtrimmning.
men vad vet jag. så får väl se vad som finns. är ju inte roligt och lägga kanske 1800 kr på en packning o sen håller den bara 1 månad el 2 :/
Användarvisningsbild
av emwtur
med tanke på att du skriver att motorn "käkar" topplockspackningar;
- har ni kollat upp / bytt topplocksbultarna ?
dom blir längre varje gång man drar toppen - det finns en maxlängd , när dom skall bytas !
/emwtur
av FXWG
Om jag vore du så skulle jag göra som marlboroman och mäta upp rakheten..Ta en stålskala och ställ den på cylinderdäcket, mät sedan med ett bladmått. Gör samma sak med toppen. Alternativt, sätt upp toppen i en planfräs och mät med en mätklocka, och konstatera att de ligger inom toleranserna. Btw Jag kör med 0.8 överladd,inget toktryck men packningen håller och kommer från Frs. Mvh FXWG :wink:

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]