Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av borcon
Hej

Har en undran angående min förra tråd, efter att ha bytat automatlådolja 3 gånger så var oljan helt genomskinlig röd när man tittade på oljestickan. Men var gång man släppte ut oljan så var den beige men den blev ljusare och ljusare.
När man tittar på automatoljestickan så är oljan rödvit nu efter att ha kört fem mil.
Min fråga är automatoljan kyls väl i kylaren i en seperat slinga endast för olja eller?
Automatlådan är väl ej vatten kyld? Jag menar i så fall kanske någon kanal gått sönder och så sipprar vatten in i automatlådan, är det enda stället via kylaren som vatten kan ta sig in i automatlådan?

Om den bara kyls av olja så måste det vita vara kvarvarande rester i automatlådan, hur många gånger behöver man skölja automatlådan för att man skall vara safe?

Vad bör jag göra bilen går bra och växlar bra som innan?

Tacksam för råd.

MVH

BORCON
av Candypig
Ja, automatoljan kyls i "bilkylaren", som en värmeväxlare, med en slinga i kylaren, vattnet får kyla oljan.
Nej, den är inte vattenkyld!
Kan vara så att kylaren läcker in vatten i automaten om slingan är kass.
av Vovlo_Henrik
Byt olja tills den är ren från vatten.
Har du nån avtappningsplugg på lådan? Sitter inte plugg på alla modeller...
Har du plugg så kan du efter att bilen stått ett dygn eller mer lossa pluggen och vika den försiktigt åt sidan så bara vattnet rinner ur och skruva tillbaks när det kommer olja :wink: Vattnet lägger sig på botten av lådan när bilen inte varit igång på ett tag :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
om du inte får olja i kylaren igen så är antagligen problemet att du inte fick ur allt vatten när du sköljde.
/emwtur
av Lesjö
Har du fått in växellådsolja i kylvätskan så måste du nog byta kylaren. Oljan passerar genom en kopparslinga i botten genom kylaren. Där måste oljan i så fall finnas en läcka som släpper in kylarvatten till växellådan. Trycket i kylaren är åtminstone högre när motorn står stilla.
av Gelis
Det går inta att bara tappa ur oljan i lådan och fylla på. Du får inte ur allt på det viset.
Du måste spola lådan, dvs ta bort returslangen/röret från kylaren och låta retur olja rinna ur och fyll på vartefter, detta görs med motorn igång. Finns flera trådar ang spolning av låda.
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]