Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Jag har en liten fråga. För en vecka sen så slutade min Volvo 745 GLT 16V att fungera
och vi kom fram till att de var en avgasventil som hade gått av. Vi bytte ventilen och slipade
in den. Nu när vi fått ihop motorn och den går som en klocka så kan man höra hur de är en
ventil som slår emot (tickar). Nu säger min vän som hjälpte mig med bytet att de är "hydraliska lyftare"
och att dom inte går att justera in ? Stämmer detta, kommer jag inte kunna bli av med tickandet ?

Tacksam för svar!

Mvh
Användarvisningsbild
av BamZe84
Vovlo_Henrik skrev:Nepp ingen justering :wink: Tickade motorn innan bytet av ventil? Lyftarna kan föra lite oväsen i början om de är tomma på olja, hur mkt har motorn körts efter ventilbytet??
Alltså de tickade nästan ingenting innan avgasventilen gick sönder. Men sen har vi bytt den och filat in nya ventilen. Men min vän sa de kunde ta 2-3 dagar innan de skapat tryck i alla
lyftarna..men de känns lite väl. Jag har väl kört 2 dagar ~5 mil kanske. Men de kommer och går med tickande. Den kan gå fint i ett par min sen kommer tickande i 2-3 min sen försvinner
de... rätt konstigt..
BamZe84 skrev:
Vovlo_Henrik skrev:Filat in nya ventilen?? :shock:
Filat ja ?
:shock: Det låter inge bra att ge sig på ventilen med fil :???: Hur är denna operation gjord?? Låter som felet ligger i hur ventilen monterats...
Användarvisningsbild
av BamZe84
Vovlo_Henrik skrev:
BamZe84 skrev:
Vovlo_Henrik skrev:Filat in nya ventilen?? :shock:
Filat ja ?
:shock: Det låter inge bra att ge sig på ventilen med fil :???: Hur är denna operation gjord?? Låter som felet ligger i hur ventilen monterats...
L0L, man ska alltid slipa in en ventil! Tack för din hjälp! hej
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]