Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kärringens Volvo 740 GL 89 AUT B230F. Tjurig Att Starta Varm. Går oftast På För Låg Tomgång 200-400 Sedan Efter Ett Par "Utvarvningar" Brukar Den Gå Upp Till Normal Tomgång. Detta Sker Endast Då Bilen Är Varm. (Arbetstemp)
Bilen Startar Perfekt När Den Är Kall. +20 Som -20.

Har Bytat LMM, Tomgångsmotor, Rengjort Spjällhus, Luftfilter.

Lambda Lampan Har En Förmåga Att Lysa Ibland På För Låg Tomgång Ibland. Slocknar Oftast När Bilen Går Upp Till Normal Tomgång.

Har En Förmåga Att Vid Enstaka Tillfällen Tändas Under Körning.

Blir Knas På Detta Oftast Får Man Starta Bilen Några Gånger Innan Den Vill Ens Gå På Tomgång. Tänder Gör Den Oftast Direkt.

Ja Det Klickar Från Tomgångskontakten Som Det Skall Göra.

Lambda Problem Eller Svängshjulsgivare ? Har Hört Olika Versioner.

Motorn Brukar Ticka/Knacka På Tomgång Vid Arbetstemp. Men Ej Efter Senaste Oljebytet :P Så Kan Väll Inte Ha Med Knacksenor att göra.

Tacksam För Hjälp !

Urtrött På Dessa Elektroniska Modeller Länge Leve B230A !
Hej,
Jag har exakt samma problem med min bil som har samma spec. som din, alltså en Volvo 740 GL 89 AUT B230F. Den har med åren blivit grinigare och grinigare. När den är kall startar den alltid direkt. Varm startar den nästan aldrig längre utan att man gasar. Har du hittat felet med din? Jag har testat att koppla ur kabeln till tomgångsventilen, då startar bilen utan att man behöver ge gas. Ligger då på ca 500-600 rpm.

Mvh Johan
Hej,
Tack för svaret!
Nej den är inte kollad. Är det någonting annat som är misstänkt?
Jag är ganska säker på att följande saker inte är fel.
-Bränslerelä
-Bränslepump
-Reläet på expansionskärlet
-Tomgångsventilen
-Tändningsdetaljer

Vad kan det mer vara som ställer till startproblem?
Tempgivaren låter ju då som en kanditat...men borde inte bilen gå dåligt hela tiden om den är trasig?

/Johan
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]