- fre 12 jul 2024, 20:32
#1583801
Tjenare,
Nu får jag snart grå hår över ett riktigt skumt fel med min S90 som jag brottats med sen förra året, så här kommer en ordentlig uppsats...
Den går på ett väldigt regelbundet sätt dåligt en stund vid nästan varje start. Om man kallstartar får den ett första ryck ungefär 50% från drifttemp, sen vid mer eller mindre varje start, precis när den når 90 grader får den ett andra. Den börjar gå så dåligt i ca 15-30 sekunder att man knappt tar sig framåt, den reagerar mer eller mindre inte på gas, hoppar, hackar och baktänder.
Om jag pumpar gasen lite kan jag få den att ruska ur sig till sist och bara fortsätta köra, om jag har möjlighet att stanna utan att röra gasen kan den däremot fortsätta stå och hacka på tomgång i flera minuter.
Ibland dör den helt, och om jag då i rullning vrider av tändningen och startar igen startar den direkt och går normalt.
Beroende på utetemperatur och hur länge den stått tar det olika lång tid att nå felläget, men det händer alltid vid samma punkter på tempmätaren.
Bilen tänder inte lambdalampan och sätter inga felkoder alls, jag har kollat med ett lånat verkstadsinstrument.
På besiktningen höll jag på att inte ta mig igenom pga. höga värden på förhöjd tomgång, högt CO och vad jag vill minnas som hög lambda, men det kan ha varit låg. HC var perfekt, så katten verkar ju funka trots allt. Ju längre besiktningsmannen gasade, ju värre blev siffrorna. Lyckligtvis var han schysst och gjorde ett omtag och skrev av siffrorna när de var som bäst
Prestandan kan kännas lite svajig och inkonsekvent om vart annat, ibland är den riktigt bitig, ibland känns den riktigt trög och verkar dessutom inte vilja växla ned när man stampar. När man kört 15+ minuter känns det dock som att den går som bäst, och känns då förhållandevis konsekvent.
Bilen har inget avgasläckage vad jag kan hitta, den går så tyst att det är lite frustrerande
Jag har:
Gjort rent var enda jordpunkt enligt Volvos gröna bok, då jag först trodde det var elfel pga. andra problem jag hade med dålig pluskabel till startmotor och generator.
Bytt spruckna tändspolar och båda tändmoduler när jag sen tänkte elektroniken strejkade pga. temperaturväxlingar, haft snarlika fel på mina brukisar.
Testat köra utan luftmassemätare inkopplad, då tänder den lambdalampan men exakt samma fel uppstår, möjligen rent av lite värre. Har även spolat rent denna ordentligt.
Riggat upp dörren i luftfilterboxen och tagit bort slangen från grenröret så den bara suger kalluft, bilen går ändå bara på sommarhalvåret.
Mätt upp att spjällägesgivaren gör vad den ska, även spolat ur den med wd40 då den var full av gammalt vevhusklet.
Sökt och fixat insugs/vakuumläckage till förbannelse, även testat plugga vevhusventilationen och kopplat ur solenoiden till kolkanistern ifall den drog tjuvluft den vägen, ingen förändring.
Min magkänsla säger att det verkar vara när motorstyrningen försöker gå över i closed loop som den får spatt en stund, så frågan är: kan en trasig/slö lambda få den att gå så här dåligt utan att den själv upplever minsta fel, eller är bilen helt enkelt besatt?
Nu får jag snart grå hår över ett riktigt skumt fel med min S90 som jag brottats med sen förra året, så här kommer en ordentlig uppsats...
Den går på ett väldigt regelbundet sätt dåligt en stund vid nästan varje start. Om man kallstartar får den ett första ryck ungefär 50% från drifttemp, sen vid mer eller mindre varje start, precis när den når 90 grader får den ett andra. Den börjar gå så dåligt i ca 15-30 sekunder att man knappt tar sig framåt, den reagerar mer eller mindre inte på gas, hoppar, hackar och baktänder.
Om jag pumpar gasen lite kan jag få den att ruska ur sig till sist och bara fortsätta köra, om jag har möjlighet att stanna utan att röra gasen kan den däremot fortsätta stå och hacka på tomgång i flera minuter.
Ibland dör den helt, och om jag då i rullning vrider av tändningen och startar igen startar den direkt och går normalt.
Beroende på utetemperatur och hur länge den stått tar det olika lång tid att nå felläget, men det händer alltid vid samma punkter på tempmätaren.
Bilen tänder inte lambdalampan och sätter inga felkoder alls, jag har kollat med ett lånat verkstadsinstrument.
På besiktningen höll jag på att inte ta mig igenom pga. höga värden på förhöjd tomgång, högt CO och vad jag vill minnas som hög lambda, men det kan ha varit låg. HC var perfekt, så katten verkar ju funka trots allt. Ju längre besiktningsmannen gasade, ju värre blev siffrorna. Lyckligtvis var han schysst och gjorde ett omtag och skrev av siffrorna när de var som bäst

Prestandan kan kännas lite svajig och inkonsekvent om vart annat, ibland är den riktigt bitig, ibland känns den riktigt trög och verkar dessutom inte vilja växla ned när man stampar. När man kört 15+ minuter känns det dock som att den går som bäst, och känns då förhållandevis konsekvent.
Bilen har inget avgasläckage vad jag kan hitta, den går så tyst att det är lite frustrerande

Jag har:
Gjort rent var enda jordpunkt enligt Volvos gröna bok, då jag först trodde det var elfel pga. andra problem jag hade med dålig pluskabel till startmotor och generator.
Bytt spruckna tändspolar och båda tändmoduler när jag sen tänkte elektroniken strejkade pga. temperaturväxlingar, haft snarlika fel på mina brukisar.
Testat köra utan luftmassemätare inkopplad, då tänder den lambdalampan men exakt samma fel uppstår, möjligen rent av lite värre. Har även spolat rent denna ordentligt.
Riggat upp dörren i luftfilterboxen och tagit bort slangen från grenröret så den bara suger kalluft, bilen går ändå bara på sommarhalvåret.
Mätt upp att spjällägesgivaren gör vad den ska, även spolat ur den med wd40 då den var full av gammalt vevhusklet.
Sökt och fixat insugs/vakuumläckage till förbannelse, även testat plugga vevhusventilationen och kopplat ur solenoiden till kolkanistern ifall den drog tjuvluft den vägen, ingen förändring.
Min magkänsla säger att det verkar vara när motorstyrningen försöker gå över i closed loop som den får spatt en stund, så frågan är: kan en trasig/slö lambda få den att gå så här dåligt utan att den själv upplever minsta fel, eller är bilen helt enkelt besatt?
