Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag älskar min gamla Volvo och var glad att jag fick tips om detta forum. Jag skulle uppskatta om jag skulle få lite tips om hur jag felsöker på min motor som verkar gå på 3 cylindrar.

Det första jag gjorde var att byta tänd-stift/-kablar, utan resultat, dessutom luktar det inte bensin som det gjort en gång tidigare när en tändkabel var trasig.

Detta gör att jag misstänker att bensintillförseln till cylindern inte fungerar, så jag skulle vilja kunna mäta om jag får ström/spänning till spridaren som sitter på insprutningen.

Nu skall jag skaffa en voltmeter och behöver lite tips om hur jag kan felsöka?
Vad är det för volt/spänning? I och med att det för modligen är en impuls (jag är elektronik ingengör), hur kan jag se den enklast?
Kan man mäta spridaren om den är trasig?

Tar gärna emot tips om hur jag skall hitta felet.

Mvh
Niclas :roll:

PS. Jag be om ursäkt om jag inte uttrycker mig i facktermer, men det är typ första gången jag öppnar motorhuven och gör något mer än byter tändstiften och fyller på olja. :D
Senast redigerad av 1 nwrapped, redigerad totalt 0 gånger.
av nwrapped
Oups! Det är en B230FB (inte BF) M46 låda årsmodell -91.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
På vänster motorhuvsgångjärn sitter en liten svart box! Lyft locket på denna och dra ur kontakten ur locket. Denna kontakt stoppar du ner i hål 2 varefter du vrider på tändningen (näst sista läget (innan startmotorn)).

Tryck nu ner knappen på boxen tre gånger (ca 1,5 sek/tryck)

Nu börjar spridarna "smattra" en stund, sedan börjar tomgångsventilen klicka varefter kallstartventilen låter.

När spridarna "smattrar" så lägger du ett finger på dom, så känner du om dom jobbar. Vet du vilken cylinder som är "död", så känner du speciellt på den spridaren.

Avsluta testet med att vrida av tändningen och ta bort kabeln från uttaget!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Med tändningen i läge 2, skall det vara ca. 12 volt mellan ena stiftet på kabeln till spridaren och bra jordpunkt.
Recistansmätning av spridarna: Mät mellan stiften. Värde: ca. 17 Ohm.
av nwrapped
Tack Jocke!

Jag skall kolla detta idag med spänningen och motståndet i spridarna idag.

Mvh
Niclas
av nwrapped
Tack fribbe!

Det här med tjuvluft låter som vad min bilmekaniker bad mig göra, jag bytte insugsfiltret. Tidigt i morse förstod jag även att insuget längst in (nr 4) är ett vanligt fel.

Nu tror jag tjuvluft från insugspackningen är åtgärdat, men problemet kvarstår. Motor går risigt, som om den går på 3 cylindrar.

Mvh
Niclas
Senast redigerad av 2 nwrapped, redigerad totalt 0 gång.
av nwrapped
Hej igen Jocke,

Tack för informationen om hur många ohm och spänningen på spridarna.

16,4 Ohm och 11,96 Volt på allihopa. Felsökningen går vidare. Efter att har gjort ditt 3 ggr 1,5 sek, smattrade alla spridarna fint.

Vad för test utförs mer? Efteråt låter det på två olika ställen. Nu blev jag nyfiken. :D

Insugspackningen bytt, gnista på alla 4 stift, Luftmassamätaren OK (byte plats med en likadan, min fungerade i den bilen, andra bilens ändrade ingenting i min).

232 felet kvarstår, funderar på om det är smuts på spridarna.

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Testet som utförs efter spridarna är först tomgångsventilen (tomgångsmotorn) som sitter en bit under insuget, med en slang från slangen (från luftfiltret till spjällhuset) och från tomgångsventilen och upp till insuget.

Därefter testas kallstartventilen som sitter i mitten av insuget (mot motorblocket)

Din felkod: 2-3-2 = Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Syptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Det finns insprutsystemrengörningsmedel på dom flesta väsorterade mackarna. Funkar inte alltid, men har aldrig mig veterligen blivit sämre!

Själv chocktvättar jag mina spridare vid behov, med det kan vara totalt livsfarligt om man gör fel...så det sättet tänker jag inte ens beskriva här!

Det kan ju även vara bränslefiltret (under bilen) som är i behov av byte!?
Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]