PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av AQ115
Här kommer en fråga angående en marin B20

Jag har installera sötvattenkylning på min AQ115 med hjälp av en äldre Martec värmeväxlare och dubbel impellerpump. Har kört några säsonger men har hela tiden haft problem med värme vid hög belastning. Har mätt motortemp med ir-temp och funnit att problemet förmodligen ligger i toppen med eventuellt ånglås, strömingsproblem eller liknade. T.ex blir oljan, aldrig mer än 90 grader. Vattnet som kommer i retur från växlaren ligger mellan 35-40 grader. Varmaste temp jag uppmätt vi hård belastning är bakersta topp-bultskallarna vid 4,ans cylinder ca 120 grader. Vid hård belastning stiger vatten tempen till kring 100-110 grader vi tempgivaren som på marin topp sitter i den främre delen av toppen.

Förra säsongen bytte jag topplockspackning, vid bytet noterade jag att det tunna röret som går genom toppen var löst.

Har läst om problemet i ett gammalt inlägg i ett annat forum. Där står följande

" Fördelningsröret i toppen som reglerar flödet av kylvatten förbi förbränningsrummen lossnar på grund av att kylkanalerna rostar upp.

Då läcker det förbi vatten, och röret blir inte lika effektivt, samt att det i värsta fall kan lossna, och vandra fram mot frostbrickan och täppas till. Varvid tempmätaren gör en ganska hastig resa åt höger.
Ett cafétrix för att förhindra det sistnämnda är att ta bort frostbrickan och trycka i en spiralfjäder, typ en sån som håller fast lampan i gamla huvudstrålkastare, och sedan knacka tillbaks frostbrickan. Då kan inte röret vandra, utan ligger pressat tätt mot väggen i kylkanalen"

Jag funderar såklart på om detta kan vara en del i mitt problem men har ingen lust att riva mitt i säsong utan att veta vad exakt som ska göras.

Är det någon som har erfarenhet av detta och möjlighet att ge mig fler tips.

Min fråga blir. Om jag plockar främre högra "frysbrickan" ska röret då pressas bakåt eller bara så att säga hållas på plats? Hur är det fastsatt i original? Kan jag på något mer sätt förbättra genomströmningen i toppen?

Bästa hälsningar

Per
Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodar att det ska "knackas tillbaka. Är motorn så "sönderrostad" innuti så är det säkert problem på andra ställen också. Största problemet med gamla "sjövattenkylda" motorer är överhettning p.g.a rostavlagtingar igentäppta kylkanalet i motorblocket. All gammal rost brukar samlas runt 4-de cyindern där vattenströmningen är som lägst, sedan "byggs" det på frammåt. Hur röret sitter fast från början vet jag inte, förmodar att det "bara" är pressat i. Det är i första hand gjort för att leda vatten direkt till att kyla ventilsätena till/och avgasventilerna.
Det borde vara viktigt att det sitter på rätt håll så hålen i röret leder vattnet mot rätt ställe. Kan man "snurra" på röret kan det ju bli helt fel.
Det sista är lite vad jag "tror" för jag har aldrig varit med om att det lossnat.
Mvh
Lennart
av AQ115
Hej Lennart, tack för ditt svar.

Motorn är renoverad och då också rengjord. Jag har kört några säsonger med filter i kylsystemet som jag sedan tagit bort eftersom inga lösa partiklar samlades. Har heller aldrig tidigare sett en topp med löst vattenfördelningsrör. Då jag förra året byte topplockspackning notera jag det lösa röret, blev då upplyst om att det inte spelade någon roll,,vilket troligen var fel.

Som du nämner är det problem om röret ska vara vridit i speciell riktning. Jag får väl riva och kolla. Skriver här i länken när jag vet mer.

Om någon vet mer om detta rör, funktion och montage ber jag om mer information.

tack på förhand

Per
Användarvisningsbild
av lennarte
AQ115 skrev:Om någon vet mer om detta rör, funktion och montage ber jag om mer information.
Vet och vet... Man kan väl komma med idéer.
Om röret har funnits som reservdel, har det kanske varit problem med det, då kanske det "bara" är röret som rostat sönder, då ska det ju i så fall gå att byta. Om du kan hitta ett topplock från en bilmotor, en kraftig vinkelslip och dela det rakt av längsgående. Så bör du kunna få ut röret helt. Dels kan du se hur det sitter och dels kan du kanske byta ut det gamla i din motor. Om du har byggt om till sötvattenkylning, Har du "vanlig" vattenpump då? I så fall passar antagligen topplocket från bilmotorn. Som sagt idéer, det är gamla mekanikerhuvud fulla av... :lol:
av AQ115
Hej,

Har demonterat expanderbrickan, röret hade lossnat och rört sig framåt vilket klart försämrar flödet /kylningen. Nu blir utmaningen att fixera röret. Får väl prova med "fjäder tricket".

Har också lyckat nå personen som skrev det citerade inlägget i min första fråga. Har fått en rad tips.

Tack för svaren i denna tråd

Per
Användarvisningsbild
av Hasse63
Skulle vara väldigt bra om du delade med dig av svaren från honom och dina egna hur du löser problemet. Finns garanterat fler som råkat ut för liknande i marin och på land som skulle bli hjälpta av detta, de har bytt allt och inget hjälper. detta rör är av mässing om jag nu minns rätt och bör skramla i toppen om det är löst.

Har själv en kompis som jag inte har kontakt med längre som hade problem med fördelningsröret i toppen, har fixerade röret på något sätt...
av AQ115
Hej igen,

Bifogar en bild, via länken nedan, som visar röret utdraget en bit ur toppen. Röret är väldigt "tunnväggigt och lätt att stuka. Någon hade redan varit där vilket syns på den ovala formen. Var svårt att arbeta genom den relativt lilla öppningen för expanderbrickan (diameter 35mm). Röret gick i princip att stuka med händerna när jag pressade in det så lång jag kunde med handkraft. Jag provade flera sätt att "säkra" röret för att vibrera framåt igen men fick inte till det eftersom håligheten innanför expanderbrickan är ganska stor och olikformad. Till sist gjorde jag ett provisorium för att kunna åka säsongen ut. Placerade en kringla av rostfri stålband i botten av hålrummet och böjde en liten krok som hindrar röret att glida framåt av vibrationer. Inte snyggt men får duga som snabb lagning. Om någon har förslag på med permanent lösning, gärna utan att riva av toppen :) mottages detta tacksamt.

Per

Bild

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]