- tor 19 maj 2011, 14:18
#530726
Hej!
Har en 142 -73 som har gått 14500 och funkar hur bra som helst när det är varmt ute. Om det är över ca 10 grader kommer den upp i rätt temperatur ganska fort och håller sig där. Om det är under 10 händer det att tempnålen inte rör sig alls trots att jag kör nästan tre mil till jobbet. Tänkte att det är ju termostaten så jag bytte den men problemet kvarstår. Den som satt i var märkt 91C och den jag fick tag i är 88C. Tänkte att det lär ju hur som helst bli bättre än den gamla "trasiga" men icket. Nu ligger nålen på undre delen av N på mätaren om det är varmt ute. När jag körde den på morgonen igår tog det ca 1,5 mil innan den blev varm.
Fick tips om att det skulle bero på kylaren så jag tog loss den och spolade ur den, monterade tillbaka och körde kylarrensning och spolade genom systemet några gånger och fyllde på ny kylarvätska. Jag tycker det låter lite bakvänt då den borde bli för varm med kass kylare?
I instruktionsboken står det att man ska ha en termostat som öppnar vid 82 och är helt öppen vid 90. Vad jag läst mig till är märkningen när den börjar öppna? Med andra ord skulle jag egentligen ha termostat som öppnar ännu tidigare och då skulle det bli ännu svårare att få upp temperaturen?
Borde inte göra någon skillnad men förvärmarslangen är demonterad och jag kör med propylenglykol som är någorlunda rätt blandad.
/Micke
Har en 142 -73 som har gått 14500 och funkar hur bra som helst när det är varmt ute. Om det är över ca 10 grader kommer den upp i rätt temperatur ganska fort och håller sig där. Om det är under 10 händer det att tempnålen inte rör sig alls trots att jag kör nästan tre mil till jobbet. Tänkte att det är ju termostaten så jag bytte den men problemet kvarstår. Den som satt i var märkt 91C och den jag fick tag i är 88C. Tänkte att det lär ju hur som helst bli bättre än den gamla "trasiga" men icket. Nu ligger nålen på undre delen av N på mätaren om det är varmt ute. När jag körde den på morgonen igår tog det ca 1,5 mil innan den blev varm.
Fick tips om att det skulle bero på kylaren så jag tog loss den och spolade ur den, monterade tillbaka och körde kylarrensning och spolade genom systemet några gånger och fyllde på ny kylarvätska. Jag tycker det låter lite bakvänt då den borde bli för varm med kass kylare?
I instruktionsboken står det att man ska ha en termostat som öppnar vid 82 och är helt öppen vid 90. Vad jag läst mig till är märkningen när den börjar öppna? Med andra ord skulle jag egentligen ha termostat som öppnar ännu tidigare och då skulle det bli ännu svårare att få upp temperaturen?
Borde inte göra någon skillnad men förvärmarslangen är demonterad och jag kör med propylenglykol som är någorlunda rätt blandad.
/Micke