PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
Jag bytte motor i min PV i helgen men sedan dess så tar kopplingspedalen nästan inte alls, den går helt fritt fram till ca.2-3 cm innan golvet då den börjar ta lite grann. Tycker detta är mycket mystiskt. Bilen jag tog motorn ur fungerade kopplingen bra i har jag för mig och jag tog med både koppling o sprängkåpa så dessa borde inte heller vara fel.

Likaväl så bottnar nästan kopplingsgaffeln i sprängkåpan. det verkar vara en nästan ny lamell vilket gör att kopplingsarmarna kommer lite längre in än på den gamla motorn där lamellen var nästan utsliten.

Jag skulle helst slippa lyfta ur motorn igen så finns det något annat sätt än att lyfta ur motorn och justera kopplingsarmarna på tryckplattan? Man brukar väl inte behöva justera dessa bara för att kopplingen är bytt?

Mycket tacksam för tips :D

MVH Jonas
av LarsBd
Hur gjorde du med urtrampningslagret?
Det finns 2 olika kopplingsfabrikat och det går ej att blanda lager/tryckplatta mellan dessa fabrikat då lagren och även tryckplattorna har olika bygghöjd.
av LarsBd
Det spelar ingen roll bara man använder det ena fabrikatet och inte blandar tryckplatta/urtrampningslager.
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]