PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1046729
Ta det väldigt försiktigt. Dom var väldigt lätta att bryta av redan på -60-talet. Det var nästan omöjligt att lossa på dom, 3/16W gänga (4,8mm). Det var i princip samma från -57 - 69 på alla som hade trumbroms runt om.

Mvh
Lennart
av ingesjo
#1046814
Försök slå in nipplen lite med nätta knack med en hammare innan du försöker lossna på nipplen.
Alltså slå på den som om du försökte spika in den i oket eller broms cylinder.
Fastrostade nipplar bruka vara lättare att få loss efter man gjort så.
av Duettvraket
#1052754
jag fick loss dem med en bitshållare som är 1/4" och skiftnyckel att dra med, gick lätt och magneten i bitshållaren liksom bara sög fast och oj oj. Nu köpte jag nya som passar till 8 nyckel, det går bra nu...
av Rådlös
#1052813
Jo, bra att du fixade det.

Annars kan man utfärda en liten varning för metoden när man vrider med en skiftnyckel i just sådana lägen. Det är lätt att dra i en sned vinkel. Om man med ena handen håller bitshållaren och "skiftnyckelhuvudet" och styr så att bitsållaren kommer helt i linje mot luftningsnippeln, så vrider man med andra handen. Detta förebygger en del att man lyckas bryta av nippeln.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]