PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av here2cross
Hej, har just skaffat men en äkta epa-traktor med en B20 i :).
Har hört att man ska tillsätta blyersättning, stämmer det? Samt vad är bäst att tanka, 95 eller 98?
Tacksam för hjälp! :)
Användarvisningsbild
av P210
95 oktan fungerar alldeles utmärkt! Har kört min Hot Rod på det (trimmad/borrad B20) + blyersättning sedan den blyade bensinen försvann.
Och blyersättning - framför allt är det ventilsätena som kräver lite "smörjning" så för att vara på den säkra sidan skulle jag göra det, ett par matskedar per tank gör att en flaska räcker rätt länge... Alternativt kan man sätta i nya hårdare ventilstyrningar, kanske värt att göra på en "äkta" EPA, de bör ju hållas vid liv så länge det finns några kvar!

http://www.140-klubben.org/se/informati ... g_swe.html

Andra hävdar att det inte finns någon större risk för ventilsätesslitage (Valve Seat Recession)
Redovisning till MHRF:s förbundsstämma den 27 oktober 2001 Blyersättningsmedel;
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
"Vid bänktester av motorer, för att framkalla VSR, har det framkommit att denna uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten."

Lätt att ligga på hög varv på en EPA visserligen, men knappt på 75% belastning samtidigt..
av Rådlös
Som ett tillägg, kan man ju säga att det finns blyfrikonverterade topplock att köpa på några av dom försäljningsställen som säljer delar till äldre Volvo. Det finns även några verkstäder som utför konverteringen. Detta kan vara bra att känna till då man får ett blankt NEJ! från Volvo om man frågar dom om det finns blyfrikonverterade topplock.
av LarsBd
Om det är en original A motor med enkelförgasare funkar 95 oktan oftast men sitter det dubbla Weber, herrejösseskam och en topp planad flera centimeter är det inte säkert att ens 98 oktan räcker.
P210 skrev:http://www.140-klubben.org/se/informati ... g_swe.html
Den artikeln innehåller en del som inte stämmer med verkligheten. Ingen dokumentation finns som styrker påståendet att vissa 140 skulle ha en blyfritopp originalmonterad t.ex.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Den artikeln innehåller en del som inte stämmer med verkligheten. Ingen dokumentation finns som styrker påståendet att vissa 140 skulle ha en blyfritopp originalmonterad
Jag kar skrivit om detta innan. När jag jobbade på verkstad servade jag en 145-a med insprutning och katalysator. Det var modellen med D-Jetronic. Om det var med Lambda styrning kan jag inte säga, det var en import från USA. Dom hade en enklare typ av katalysator där innan Lambda fans. Eftersom där var katalysator på den så måste sen vara gjort för blyfri bensin och då var det säkert stålsäten också. Det måste varit en -72 eller -73 års modell för -74 hade K-Jetronic, och jag hade kommit ihåg dom stora kofångarna. Det var det fulaste som fanns då. Detta var runt 1980.
Läste på nätet nu att dom första massproducerade katarna kom på bilar i USA 1973, och att Volvo var först med 3-vägskatalysator med Lambda styrning 1976 på USA marknaden.

Mvh
Lennart
av LarsBd
lennarte skrev:Eftersom där var katalysator på den så måste sen vara gjort för blyfri bensin och då var det säkert stålsäten också.
Jag ser inte den formuleringen som ett bevis på att B20F motorer i 140 hade ventilsäten avsedda för blyfritt originalmonterade. I Volvos verkstadsmeddelande för introduktion av 72 års modell nämns B20F som en motor avsedd för 91oktan, saknar oljekylare, i övrigt lika B20F. Inget nämns om härdade ventilsäten eller blyfri bensin. Inte förrän i reservdelskatalogen för 240 finns F-toppen avsedd för blyfritt med, så den finns men inte före 75.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skrev att den hade, insprutning, katalysator, och i så fall var menad att köras på blyfri bensin och säkert hade stålsäten. Jag skrev inte att den hade det. Volvo tillverkade bilar i Halifax, Canada under -60, -70, -80, -90 talet. Det är väl inte omöjligt att dom byggde om en serie B20 motorer för amerikanska marknaden, men jag vet inte. Sedan är jag inte så säker på att dom amerikanska tillverkarna ens hade stålsäten i sina motorer för blyfri bensin dom har ju aldrig haft så hög litereffekt på sina standardbilar, så då brukar det fungera bra med blyfritt även på gjutjärnstoppar. Så för att återgå till vad det ursprungligen handlade om i tråden så ja det går att köra en B20 motor på blyfritt om man kör som folk. Ska man köra som en "biltjuv" behöver man säkert tillsatser, likaså om det gäller högre efektuttag än dom ursprungliga 90 hk. Min far anväde i början tillsats i 144-an jag brukar skriva om, min dotter hade den sedan och jag hade den sist i några år och vi använde aldrig tillsatser. Jag fick visserligen byta motor i den efter 36000 mil men det en kolv som gått sönder inte för ventilsäten. Den "nya" motorn hade gått några år utan tillsatser och jag körde c:a 3000 mil med den. Delvis på etanol, men inga tillsatser.

Mvh
Lennart

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]