PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Men va ska detta test utgöra förstår inte om testet visar för lite tryck eller för mycket, vad är felet då?
av Rådlös
För mycket lär det nog aldrig visa. Om testet däremot visar för lågt tryck, så kan man efter vidare, enklare undersökning se om motorn är "utsliten" i cylindrarna, se om någon ventil är otät, (bränd eller skadad på något annat sätt) se om kolvringar är skadade. Detta ger anvisningar om var du skall söka vidare efter det verkliga felet, eller om du skall, som skrevs redan i början av tråden, leta upp en annan motor. En motor som är utsliten i cylinderloppen går att borra om. Dåliga ventiler går att byta ut men vanligtvis får man åtgärda topplocket samtidigt. Men inget av det här är gratis. Därför kan en fullt fungerande ersättningsmotor vara ett gott alternativ. Den gamla havererade motorn kan man naturligtvis renovera när man har öppnat och tagit ur den, om man vill det. Då får den, om allt är rätt gjort ett nytt liv i 30 - 40 år igen. Delar till den och kunskap om hur det skall göras finns fortfarande.
av Dixieman
Jag hade, efter en smärre incident med en rejäl explosion av kylaren så sänktes kompprovet från 10-10-10-8,5 men den gick utan några som helst problem och startade direkt. Var lite känslig när den var kall dock.. bluddrade i runt 20- tror det har något att göra med att kylaren exploderade. dock tog den aldrig olja eller vatten i motorn.
men över till OT.

väsnas han och lever/ryker kan det vara motorras. Min B20 gick rasade och knackade satan. Startade dock alltid direkt, orkeslös och rök utav bara f*n. Men den gick utan problem annars. Körde iallafall 4 mil med utan helt lager. Men hem kom jag :) Dock var det en 45tusen milarmotor som gick hårt hos förra ägaren..
av Dixieman
Men en utbytesmotor är inte så svårt att leta rätt på, egentligen.. Våga fråga runt hos grannar och vänner/släktingar. Min utbytes B18 hittade vi i en lada hos min gudfars-frus-pappa. Orörd lågmilare för 2000 :) känns dock tråkigt att använda motorer i något såpass onödigt som traktorer :P Men B20'n som satt i är under renovering och kommer glänsa tills nästa sommar :)
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
ok, så nu rev jag kylaren bytte lite slangar o dragit om lite blinkers och så vidare.. Även bytt Kamaxelkåps packning.. (tror det heter så) Och nu ska jag ut o byta packbox.. Men har försökt starta den under tiden.. men den får inge bensin! Bränslefiltret som sitter på slangen är evigt tomt.. och har tagit bort slangen som går in i förgasaren och sätt om de kommer nå bensin med de gör de ikke !! inte ens en liten droppe.. Och nu vet jag vad ni kommer säga.. " Byt bränsle pump" men de kan ni hålla för er själva, för har även bytt till en ny sådan, kommer fortfarande inge bränsle, dock kommer de om man tar bort pumpen från blocket och pumpar för hand! Så nu undrar jag, är de någon som vet "vad" som driver pumpen ?..
av Hotrod90
Volvoduett1965 skrev:ok, så nu rev jag kylaren bytte lite slangar o dragit om lite blinkers och så vidare.. Även bytt Kamaxelkåps packning.. (tror det heter så) Och nu ska jag ut o byta packbox.. Men har försökt starta den under tiden.. men den får inge bensin! Bränslefiltret som sitter på slangen är evigt tomt.. och har tagit bort slangen som går in i förgasaren och sätt om de kommer nå bensin med de gör de ikke !! inte ens en liten droppe.. Och nu vet jag vad ni kommer säga.. " Byt bränsle pump" men de kan ni hålla för er själva, för har även bytt till en ny sådan, kommer fortfarande inge bränsle, dock kommer de om man tar bort pumpen från blocket och pumpar för hand! Så nu undrar jag, är de någon som vet "vad" som driver pumpen ?..
Pumpen drivs av kamaxeln som skjuter på en liten "metal pinne" om jag inte minns fel.. jag hade samma fel när jag var lite yngre och körde traktorer;)
Mitt problem var att själva armen på den mekaniska pumpen gick av hela tiden, så ta ur pumpen och kolla så att den inte gått av, för på vissa b20
motorer ska det sitta en distans mellan "pump" och motor (1 cm tjock). Utan den så går armen på pumpen av och ramlar ner i tråget;) iallfall det som hände mig.
Om armen på pumpen inte är av, bör du kika så att din bensin slang inte gått av på vägen från tanken till pumpen:) Ganska obvious men ändå. Är den hel så kan det bara vara så att pumpen inte orkar trycka fram soppan själv om soppa ledningen är helt tom på soppa. Då lånar du bara någons Trycklufts munstycke och sätter en trasa runt blåsmunstycket och kör ner i tankhålet och sen trycker på utav bara helvete;) Samtidigt ber du någon polare vrida på nyckeln så även pumpen jobbar fram soppan.
Se också till att du tar av slagen från förgasarn så ser du ju direkt när det börjar rinna ut, sen kommer de funka gallant;)
av umekille
ta loss slangen från förgasaren vid bränsleröret
ha en oljekanna med bensin och sätt fast slangen
där o pumpa soppa i gasaren sen provstartar du.
(tips från klassiker tidningen) .
av Arne
Kommer inget bränsle trots att pumpen är hel så kolla även:
bränsleröret från tanken till bränslepumpen, har du ett litet rosthål där suger den luft istället för bensin.
Excentern på kamaxeln som driver pumpen kan vara nött så hävarmen på pumpen gör för litet slag.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
hahah kul att ni svara sisådär ett halvår efter ;) Felena var ganska simpla, vevaxel had skjutit sig samt så var alla ramlager slut, o inge olja i någon utav mina växellådor, har den iallafall inte kvar :P hehe sålde den för en billig peng till någon med mer kunnskap men om det hade hänt nu hade jag haft oerhört mycket mer kunnskap ;)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]